Maak indruk op je toekomstige werkgever met ongebruikelijke sollicitatietactieken

Hoe val je op?

Naast een goede sollicitatiebrief, het ‘standaard’ telefoontje naar het bedrijf van je keuze, zou je kunnen besluiten om je sollicitatie over een heel andere boeg te gooien. Op Careerbuilder.nl vond ik een aantal interessante voorbeelden van mensen die geheel nieuwe sollicitatietactieken toepasten. Ondanks dat deze tactieken niet altijd gewaardeerd werden, is het de moeite waard om te lezen, omdat het merendeel uit succesverhalen bestaat. Lees ze en doe inspiratie op. Wie weet durf jij je tijdens je volgende sollicitatie ook buiten de gebaande paden te wagen en sleep je die ene gave, mooie, leuke baan zo binnen.

In vermomming
Nathan Swagler (25) probeerde op geheel eigen wijze een voet tussen de deur te krijgen bij technologiebedrijf Ingram Micro. Gewapend met een boeket zonnebloemen, een clipboard en een aantal kopieën van zijn CV, wist hij – vermomd als bezorger – langs de beveiliging te komen. Bij de receptie wachtte hij op Jessica, de recruiter die hij wilde ontmoeten. Toen zij haar ‘levering’ op kwam halen, stapte hij uit zijn bezorgkleding en overhandigde hij haar – keurig gekleed in pak – zijn CV. Jammer genoeg – voor Nathan – was de enige respons die hij kreeg, nadat hij haar had bedankt voor haar tijd: “Ik heb een afspraak, maar kom nog bij je terug.” Toen hij een week later het bedrijf contacteerde en vroeg of hij kon spreken met Jessica, vroeg de receptioniste of hij Nathan Swagler was. Dat bevestigde hij, waarop de receptioniste aangaf hem door te zullen verbinden met Jessica. In plaats van Jessica kreeg hij echter het hoofd van de beveiliging aan de lijn die hem waarschuwde dat hij niet meer mocht bellen of bij het bedrijf in de buurt mocht komen.

Goede balans
Een onderzoek van Careerbuilder wijst uit dat 12 procent van de recruiters en managers – op zoek naar personeel – in 2008 meer van dit soort ongebruikelijke sollicitaties heeft gezien dan in voorgaande jaren. “Kandidaten hebben maar een kleine opening om een blijvende indruk te maken op potentiële werkgevers”, aldus Jason Ferrara, senior carrière-adviseur van Careerbuilder.com. “Degenen die een geheel eigen en vindingrijke aanpak gebruiken, hebben ook een grotere kans om op te vallen bij het management. De sleutel tot succes is je er van te verzekeren dat je een goede balans behoudt tussen creativiteit en proffesionaliteit. Zorg ervoor dat men je onthoudt om de juiste redenen.”

Zorg ervoor dat je onthouden wordt om de juiste redenen

Zoek aansluiting
Voor Nathan Swagler werkte het niet, maar zelf snapt hij ook waarom. Hij geeft toe dat zijn actie niet professioneel was en te ver ging: “Ik zette de beveiliging te kijk en een recruiter voor het blok. Soms pakt creativiteit slecht uit.” Voor anderen pakte het beter uit. Zo vertelt CEO Merry Miller: “Ik ben eigenaar van een spirituele netwerk site (God’s Social Network). Recent was ik op zoek naar een marketing manager en ik ontving honderden CV’s. Een van de kandidaten viel duidelijk op door haar tactiek. Zo stuurde ze me eerst een brief met bijbelversen die gingen over hard werken en integriteit. Vervolgens mailde ze me elke morgen een inspirerend en kort bijbelvers, waarin ze aangaf te bidden dat ik een fantastische dag zou hebben, etcetera. Bovendien was zij de enige kandidaat die zich aansloot bij onze netwerksite.”

Blog over je doelwit?
Freelancer Jeremy Vaught die het freelancen zat was en op zoek naar vastigheid, vertelt het volgende: “Afgelopen jaar, toen ik me nog bezig hield met freelance Web development, besloot ik dat ik een tijdje ergens full time aan de slag zou willen. Dus zocht ik een bedrijf uit waar ik wilde werken en stuurde ik mijn CV. Hierop kreeg ik het gebruikelijke antwoord: “Bedankt voor je sollicitatie, we bewaren je CV in geval er een vacature vrij komt.” Dit was niet goed genoeg voor mij. Dus creëerde ik een blog over het bedrijf waarvoor ik wilde werken en begon ik over hen te schrijven. Na 7 dagen bloggen, werd ik gecontacteerd door een belangrijke persoon van het bedrijf. Hij vertelde mij dat het hem erg aanstond wat ik van de blog had gemaakt en dat het bedrijf mij graag wilde aannemen als fulltime blogger. Dus ik bleef doen, wat ik deed, maar kreeg er nu voor betaald. Momenteel doe ik het meer dan een jaar en ik ben mij gaan realiseren dat ik erg van schrijven houd. Nu ondersteun ik ook andere bedrijven bij het opzetten van een blog. Ik schrijf zelfs voor ze, wanneer ze dat van mij vragen.”

‘Ik open nooit het vuur op mijn collega’s’
CEO van een PR bedrijf, Ryan McCormick vertelt dat hij zelf vaak vrienden helpt bij het opstellen van een originele CV en brief. “De volgende zin in de brief zorgt er bijna altijd voor dat daar een afspraak voor een sollicitatiegesprek uit kwam: ‘Ik werk hard, ben betrouwbaar, eerlijk en garandeer dat ik nooit het vuur open op mijn collega’s.’ Mmmmh. Vreemde zin. Ik zou ‘em zelf niet gebruiken, want wie wil er nu een psychopaat in zijn bedrijf?

Creëer je eigen baan
Entreperneur Nancy O’Neill was dusdanig creatief dat ze solliciteerde op een niet-bestaande vacature: “Ik creëerde in feite een baan die niet bestond. In de jaren ’90 adverteerde een groot mobiel telefoonbedrijf met vacatures voor ingenieurs, designers en andere technische posities. De industrie was op dat moment echt in opkomst, maar dit bedrijf had nog nooit geadverteerd voor ondersteunend service personeel. Na een week lang advertenties te hebben gezien van dit bedrijf, besloot ik om mijn eigen baan te creëren. dus schreef ik een brief direct geadresseerd aan het hoofd van de Operations afdeling, waarin ik simpelweg uitlegde dat als ze technisch personeel zouden blijven aannemen, ze op den duur ook ondersteunend personeel nodig zouden hebben. Hij was zo onder de indruk dat hij me de volgende dag belde, waarbij hij aangaf nog nooit een sollicitatie te hebben ontvangen van iemand voor een baan die niet bestond. Hij vond het erg creatief gevonden en zei dat als ik net zo creatief zou blijken in mij werk, hij zeker met mij in zee zou willen gaan.”

Gebruik humor
Het klinkt misschien vreemd, maar als je maar niets hoort van het bedrijf waar je hebt gehoord, schrijf dan alvast gewoon je eigen ‘afwijsbrief’. Recruiter Linda Olson zegt: “Een kandidaat vertelde me kort geleden dat hij op zijn huidige baan stuitte door een (online) geplaatste vacature. Hij zag dat het bedrijf op zoek was naar een vice-directeur en stuurde zijn CV en motivatiebrief, waarin hij kort uitlegde waarom hij de juiste persoon voor de baan was. Hierop hoorde hij niets. Ook zag hij dat de vacature weer opnieuwe geplaatst werd. Dus nam hij weer contact op met de contactpersoon, waar hij ook eerder de sollicitatie naar toe gestuurd had, alleen schreef hij dit keer een humoristische afwijzingsbrief voor zichzelf. Hij verzocht het bedrijf deze brief terug te sturen, zodat hij tenminste zou weten dat hij was afgewezen. Het bedrijf nodigde hem hierop uit op een gesprek, waarna hij werd aangenomen omdat zijn vaardigheden (creativiteit en doorzettingsvermogen) goed aansloten bij de vereisten voor de baan.”

Leerzaam en toepasbaar? 
Persoonlijk spreken de blog als de sollicitatietactiek voor de netwerksite mij het meeste aan. Het ligt er maar net aan op welke functie je wilt solliciteren en bij welk bedrijf. Heb je zelf wel eens onorthodoxe sollicitaties gezien? Slaat dit aan in het Nederlandse bedrijven? Of zijn we er te nuchter voor? Wellicht heb je zelf wel eens op een ongebruikelijke wijze gesolliciteerd? Wat was jouw ervaring? Laat hieronder je reactie achter. 

Bron: Careerbuilder

Lees ook:
- Nieuwe vacaturesite(s) voor de gamesindustrie
- Wat te doen bij (naderend) ontslag?
- Hoe val je op? 3 sollicitatietips
- Kan je favoriete kleur je droombaan bepalen?

1 Reacties // Reageer

One thought on “Maak indruk op je toekomstige werkgever met ongebruikelijke sollicitatietactieken

  1. Pingback: Werkloos en wanhopig? Zet jezelf op een billboard | Carriere

  2. Pingback: Terugblik: ‘Awesome’ sollicitatievideo van Barney | Carriere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>