Voor de generatie Y zijn internet en Social Media zeer belangrijk. Om te netwerken, als team samen te werken en voor marketingdoeleinden. Aangezien zij ermee zijn opgegroeid, kunnen ze de generatie X nog veel leren over de do’s en don’ts ervan. Maar andersom kan de Y-generatie ook nog het nodige leren van de ‘oudjes’.
Kort geleden nam ik deel aan een bijeenkomst van HR-professionals op de High Tech Campus in Eindhoven. Dit in het kader van HRM en Corporate Social Media. In deze technologisch hoogwaardige omgeving, die zich kan meten met Sillicon Valley, had ik een ontmoeting met een zeer gemotiveerde, acttienjarige studente van een MBO-business-school. Zij studeert energiemanagement in Tilburg en gaat binnenkort internationale stages lopen. Al met al nog niet zo opzienbarend.
Tot we een gesprek kregen over het korte filmpje dat we juist hadden gezien. Zij had dit filmpje gemaakt met enkele medestudenten. Hierin gaven de MBO-studenten aan hoe zij het gebruik en de toekomst van Social Media zien in combinatie met het Nieuwe Werken. Duidelijke taal die uitnodigde tot discussie. Want ja, hoe kun je de generatie Y beter begrijpen dan door met hen in gesprek te gaan? Er werd duidelijk dat zij een grote rol voor Social Media en internet in het algemeen weggelegd zien. Met name om hun netwerk uit te bouwen, in teamverband te werken en om meer kracht aan zakelijke campagnes te geven.
Binnen hun werk wensen deze vertegenwoordigers van de generatie Y van hun werkomgeving vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid om hun afwisselende baan te combineren met gezin en recreatie. En omdat zij zijn opgegroeid met internet en Social Media, kunnen zij op hun beurt de generatie X de omgang en fijne kneepjes van internet en Social Media leren. Zeker ook belangrijk gezien de overflow aan informatie die menig 30-plusser al een burn-out heeft bezorgd.
Van de ‘oude garde’, geboren tussen 1961 en 1981, gaven ze aan, kan de Y-generatie motivatie, discipline en werkmentaliteit leren. Wat zij zeker ook van de oude rotten leren is hoe men zaken op gebied van milieu en grondstoffen niet moet aanpakken, mede doordat de babyboomers in hun ogen toch aardig wat fouten hebben gemaakt op dat gebied en met welke erfenis zij opgezadeld worden. Een aardige en verantwoorde wisselwerking tussen generaties lijkt me.
Op mijn vraag, met welke werkgevers en leidinggevenden zij al in gesprek waren hierover, volgde echter een korte stilte. Tot dusverre bleek het erg moeilijk te zijn om werkgevers te vinden die hun hierin gehoor geven of serieus nemen. Opmerkelijk, maar zij voelden zich als roependen in de woestijn, terwijl zij zoveel nieuwe kennis te bieden hebben. Nog opmerkelijker, omdat deze studenten eigenlijk met de armen wijd open staan om in contact te komen met werkgevers, om kennis en ervaring te delen en gevormd te worden. Kortom, deze groep maatschappelijk verantwoorde en gemotiveerde studenten verdient het om gehoord te worden want binnenkort hebben we hen hard nodig.
Bron: Kees Kamsteeg, headhunter bij Kamsteeg Executive Search en trainer bij 2Work4U