Anno 2011 zien ondernemers een rondje surfen steeds vaker als ideale break. Ging vroeger nog iedereen voor het kopje koffie of een frisse neus, tegenwoordig blijft één op de 4 ondernemers met de koffie achter de computer voor het surfen op social media, het bekijken van YouTube filmpjes of het bezoeken van nieuwswebsites. De online break zien ondernemers als ontspannend en leuk, en dit is belangrijk voor hun productiviteit. Dit blijkt uit onderzoek van Ziggo Zakelijk onder 800 kleinzakelijke ondernemers.
Werken is leuk
Alle ondernemers vinden dat de productiviteit vooruit gaat als het werk
leuk is. Surfen is een ideale break tijdens de werkdag en maakt het
werk leuker, vindt 25% van de ondernemers. Ook starten ze de werkdag
steeds vaker met online ‘privé’-activiteiten, zoals het laatste
nieuws bekijken op nieuwswebsites en social media. Daarnaast wordt
ook genoemd het tussendoor online muziek luisteren, contact hebben
met vrienden via social media en online shoppen.
Productiviteit omhoog
De productiviteit gaat omhoog wanneer de online werkomgeving goed
geregeld is, volgens 97% van de respondenten. Verbetering van de
productiviteit ziet de helft van de ondernemers dan ook in het snel
en eenvoudig kunnen up- en downloaden van bestanden. 31% verwacht dat
het inzetten van social media voor zakelijke doeleinden het werk
productiever maakt.
Online irritaties
Het lang moeten wachten op het laden van een website is bij 90% van deze
ondernemers de grootste irritatie. Zeven op de 10 raakt geïrriteerd
tijdens het werk door een trage internetverbinding, computer of
wegvallende verbinding. Deze punten maken het werk en ondernemen niet
alleen minder leuk voor 6 op de 10 ondernemers, maar ook minder
productief.
Het onderzoek
Het online opinieonderzoeksbureau No Ties heeft in opdracht van Ziggo
Zakelijk het onderzoek in augustus 2011 uitgevoerd onder 800
kleinzakelijke ondernemers* om inzicht te krijgen in de relatie
tussen leuk werken en productiviteit bij deze groep. Ziggo Zakelijk
start begin september met een nieuwe campagne ‘Nóg leuker werken
met Ziggo Zakelijk’ en roept ondernemers op om vandaag te starten
met het werk nog leuker te maken.
Over Ziggo
Ziggo is een landelijke aanbieder van media- en communicatiediensten. Ziggo
bedient circa 3 miljoen huishoudens, 1,6 miljoen breedband
internetklanten, 2 miljoen afnemers van digitale televisie en 1,3
miljoen telefoonabonnees. Ziggo Zakelijk levert producten en diensten
voor de klein- en grootzakelijke markt, zoals breedband internet,
telefonie, datacommunicatie en elektronische betalingsdiensten. Het
verzorgingsgebied – met sterke regionale basis – strekt zich uit
over het grootste gedeelte van Nederland. Meer informatie over de
zakelijke producten en diensten op www.ziggozakelijk.nl
Tijdens het werk een rondje surfen, muziek luisteren en social media bijhouden heeft inderdaad een positief effect op de productiviteit. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit te maken heeft met het feit dat mensen tijdens een dergelijk rondje surfen alleen leuke sites bezoeken, en daardoor weer wat vitaler worden. Muziek heeft te maken met het feit dat de hartslag zich aanpast aan de BPM van de muziek. Zo zul je van rustige muziek rustiger worden en dus geconcentreerder kunnen werken. Daarom zou je zeggen dat werkgevers hier in moeten springen, door bijvoorbeeld hoofdtelefoons aan het personeel te verschaffen. Helaas is de huidige trend tegen dit soort dingen, en verbieden werkgevers liever muziek en privé-surfen dan dat ze er gebruik van maken. Dat terwijl het in feite een vervanger is van een koffie-of rookpauze.