Om tegemoet te komen aan wensen van werkgevers én werknemers, zouden organisaties moeten kijken naar invoering van zogenaamde stapelbanen. Dat zegt Hans Broere, manager van DAAD, het werkgeversservicepunt in Rotterdam. Volgens Broere hebben werkgevers in de zorg te maken met een paar ontwikkelingen, één daarvan is dat ze te maken hebben met toegenomen onzekerheid: ‘De zorg verandert, de markt verandert, en je kunt niet in de toekomst kijken. Daardoor hebben werkgevers steeds meer behoefte aan parttimers.’
Probleem voor werknemers
Maar voor werknemers is dat allerminst aantrekkelijk, kleine baantjes van
één of twee dagen in de week: ‘Ze willen voldoende werken en geld
verdienen om fijn van te kunnen leven. Ze vragen dus steeds om meer
uren te mogen werken. En uiteindelijk blijven ze steeds op zoek naar
een andere baan waar ze meer uren kunnen werken. Voor werkgevers zet
dat de continuïteit onder druk: het verloop is hoog waardoor ze
steeds nieuwe mensen moeten inwerken.’
Stapelbanen
Om aan de wens van zowel werkgevers (meer parttime banen) als werknemers
(voldoende uren werken) tegemoet te komen, zijn stapelbanen een goede
oplossing. Althans, volgens Broere: ‘Stel, je hebt een vacature
voor 10 uur in de huishoudelijke verzorging, dan is dat voor veel
mensen onvoldoende om van te kunnen leven. Maar als je ze ook nog 10
uur kunt laten werken in de linnenkamer en 10 uur in het restaurant,
heb je al een behoorlijke baan. Zoiemand krijgt een contract van 30
uur, maar heeft wel verschillende taken.’
Intern en extern
Dit alles kun je zowel intern als extern organiseren: ‘Bij het
voorbeeld zoals hierboven beschreven, los je het intern op. Maar je
kunt ook afspraken maken met andere zorginstellingen. Je zou het
zelfs als interessante businesscase kunnen zien: je zou er geld mee
kunnen verdienen.’
Bron: Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.