Tips van de beste werkgevers van Nederland

De Beste Werkgevers van Nederland luisteren naar de ideeën van hun mensen en gebruiken die om hun organisatie te verbeteren. De medewerkers krijgen er vrijheid om te doen waar zij goed in zijn. Teveel managementlagen blokkeren de creativiteit van medewerkers alleen maar zo blijkt uit Het Beste Werkgeversonderzoek van Effectory. De winnaars van de Beste Werkgevers Awards 2011 zijn ditmaal Stichting Buurtzorg Nederland (categorie meer dan 1000 medewerkers) en Red Bull (minder dan 1000 medewerkers). Ziggo en Gezondheidscentrum Asielzoekers vielen in de prijzen in de categorie ‘Grootste stijger in algemene tevredenheid’. Ruim 300 organisaties hebben deelgenomen aan het onafhankelijke onderzoek. In totaal hebben 190.000 respondenten hun mening gegeven.

 

Autonomie

Uit het onderzoek blijkt dat de Beste Werkgevers optimaal gebruik maken van
de kracht en energie van hun eigen medewerkers. Guido Heezen,
directeur van Effectory en HR-trendwatcher, licht dit toe: “De
Beste Werkgevers van Nederland luisteren daadwerkelijk naar de ideeën
van hun mensen en gebruiken die om hun organisatie te verbeteren. De
medewerkers krijgen er vrijheid om te doen waar zij goed in zijn.
Specialisten in hun werk presteren eenvoudigweg het beste wanneer zij
voldoende autonomie krijgen. Bij minder presterende organisaties zien
we vaak teveel managementlagen die de creativiteit van medewerkers
blokkeren.”

 

Winnaars

De algemene tevredenheid van de medewerkers over de organisatie bepaalt
de Beste Werkgeversscore van een werkgever. Stichting Buurtzorg
Nederland behaalde in de categorie meer dan 1000 medewerkers een 8,7
voor algemene tevredenheid, Red Bull behaalde in de categorie minder
dan 1000 medewerkers een 8,8. Uitzonderlijk hoge scores aldus de
onderzoekers, het Nederlandse gemiddelde ligt op een 7,4.

 

Hoe maken de winnaars gebruik van de kracht en energie van hun
medewerkers? Jos de Blok, oprichter van Stichting Buurtzorg
Nederland: “Bij Buurtzorg kunnen wijkverpleegkundigen weer doen
waar hun hart ligt: het bieden van professionele zorg aan mensen die
hun ondersteuning nodig hebben. 360 teams door het hele land bepalen
zelf hoe zij die zorg inrichten, zonder dat een manager daarboven
staat. Wij willen ons credo ‘menselijkheid boven bureaucratie’
blijven waarmaken als werkgever.”

 

Jan Smilde, general manager van Red: “Wij noemen ons kantoor ‘our
energziging dream’. We geloven in het belang van energie en die zit
in het geven, maar ook in het nemen van verantwoordelijkheid. Je moet
mensen ownership geven over hun werk als je ze écht wil motiveren.
De vrijheid is hier dan ook heel groot. Goed plan? Ga het maar doen.
Als het maar in dienst staat van het blikje. We geven vertrouwen aan
onze mensen.”

 

Grootste stijgers

De algemene tevredenheid van grootste stijger Ziggo (categorie meer dan
1000 medewerkers) nam toe met 1,1 punt naar een 7,1. De score van
Gezondheidscentrum Asielzoekers (categorie minder dan 1000
medewerkers) zat eveneens fors in de lift, deze is toegenomen met 1,2
punt naar een 6,7.

Bron: HRpraktijk / Mariel Hovemann

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>