HR-afdelingen gaan in de nabije toekomst steeds meer taken uitbesteden aan externe partijen. Daarnaast komt er in toenemende mate aandacht voor de automatisering van processen die nu nog handmatig worden gedaan. Op die manier kunnen HR-managers meer aandacht besteden aan zaken als het aannemen van goed gekwalificeerd personeel en het beheersen van de (loon)kosten. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de whitepaper ‘HR in Nederland: focus op talentmanagement door automatisering en outsourcing’van salaris- en HR-dienstverlener ADP, waarvoor voornamelijk managers van 260 Nederlandse bedrijven zijn ondervraagd. Het onderzoek waar de paper gebruik van maakt, maakt deel uit van een Europees onderzoek van ADP onder 2.642 bedrijven.
Rekruteren gekwalificeerd personeel
In dit whitepaper stelt ADP dat HR-managers – zowel in grote als kleinere
bedrijven – het aannemen van goed gekwalificeerd personeel als hun
belangrijkste uitdaging zien, ook nu het niet al te best gaat met de
economie. Dat het aannemen van goede mensen bovenaan hun
prioriteitenlijst staat, heeft onder meer te maken met de
vergrijzing: goede mensen worden steeds schaarser. Daarnaast zien de
jongere generaties hun loopbaan heel anders dan de oudere garde. Ze
stellen hun eigen ontwikkeling voorop en vinden een interessant
project veel belangrijker dan een vaste aanstelling.
Werven en personeelsbehoud topprioriteit
HR-managers moeten hiermee dealen, zeggen ze ook zelf. Ze onderkennen volgens de
whitepaper de noodzaak dat het werven en behouden van
hooggekwalificeerde medewerkers moet worden beschouwd als één van
de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste doelstelling van een
organisatie. Uit de whitepaper blijkt verder dat HR-managers het
beheersen van de (loon)kosten en de ontwikkeling van managers en
andere medewerkers als andere grotere uitdagingen zien. Probleem is
echter dat ze vaak te weinig tijd zeggen te hebben om al die taken
goed te kunnen doen: 37% van de managers kan zijn werk niet uitvoeren
zoals ze zouden willen.
Outsourcen HR-processen
Volgens de whitepaper zijn er drie manieren waarop de HR-manager dit probleem
te lijf kan gaan. Automatisering wordt steeds belangrijker. In veel
bedrijven worden zaken als de salarisadministratie allang niet meer
handmatig uitgevoerd, maar bij andere taken zoals recruitment valt
nog een hoop winst te halen. Ook het inhuren van extern personeel kan
uitkomst bieden. In de nabije toekomst zal hetoutsourcen van
HR-processen een opvallende groei doormaken, zo stelt ADP. Opvallend
is dat het daarbij steeds meer gaat om deelprocessen, zoals de
administratie rondom in- en uitdiensttreden. Een derde oplossing is
delegeren, waarbij lijnmanagers of andere medewerkers een deel van de
taken van de HR-managers overnemen.
Delegeren HR-taken
Uit de whitepaper blijkt dat de HR-uitdagingen in kleinere ondernemingen (50
tot 350 medewerkers) het grootst zijn. De HR-taken worden daar over
het algemeen iets minder efficiënt uitgevoerd dan in grotere
bedrijven (351 tot 2500 medewerkers). Bij kleinere bedrijven heeft
één HR-medewerker een ‘workload’ van 25 medewerkers, bij
grotere bedrijven zijn dat er 35. De HR-managers binnen het
grootbedrijf hebben een bovengemiddelde voorkeur voor het delegeren
van HR-gerelateerde taken aan medewerkers en lijnmanagement. Niet
minder dan 59% van hen geeft aan in de nabije toekomst meer
HR-gerelateerde taken binnen een ander echelon van de organisatie te
gaan neerleggen. Ook internationaal gezien worden in Nederland
relatief veel HR-taken binnen de organisatie gedelegeerd.