Ondanks de crisis kan 30 procent van de organisaties niet de goede mensen vinden om hun vacatures in te vullen. En zijn de vacatures eenmaal ingevuld, dan vertrekken zes van de tien medewerkers binnen twee jaar, en 15 procent binnen een jaar. Dit blijkt uit een analyse van Yacht, detacherings- en wervingselectie bureau voor hoger opgeleiden.
Vaak voldoet de werkgever niet aan de verwachtingen van de kandidaat. Werkgevers stellen de alledaagse werkpraktijk rooskleuriger voor dan ze is. Dit leidt tot slechte matches waardoor een deel van de werknemers uiteindelijk vertrekt.
Sollicitanten kiezen voor een organisatie vanwege het goede salaris en een goede werksfeer, blijkt uit onderzoek van Yacht. Ook de inhoud van het werk moet interessant zijn en er moet uitdaging in het werk zitten. Ook een vast contract staat nog hoog op de wensenlijst.
Werkgevers beoordelen potentiële nieuwe medewerkers op hardere factoren terwijl sollicitanten veel meer kijken naar de ‘zachtere’ componenten. Zelfs in deze tijden kiezen werknemers dus liever voor een prettige werksfeer waarin ze zich veilig voelen.
Het groeiende aantal slechte matches op werk kan er toe leiden dat organisaties steeds minder in staat zijn de doelstellingen te realiseren, omdat de juiste expertise ontbreekt. Daarnaast gaat er onnodig veel geld verloren aan werving- en selectiekosten. Volgens Yacht moeten bedrijven bij het zoeken van mensen een realistisch beeld schetsen van het bedrijf en de functie. Dat kan slechte matches voorkomen.