Motiveer personeel met zinvolle opdrachten

Gelukkige  werknemers zetten zich harder in dan collega’s die zich minder tevreden  voelen. Dat is de conclusie van het boek ‘The Progress Principle’ van de  Amerikaanse economen Teresa Amabile en Steven Kramer. De onderzoekers  stellen dat werk voor de meeste mensen echt belangrijk is. De meeste  personen willen volgens Amabile en Kramer succes boeken en een bijdrage  leveren. In tegenstelling tot wat algemeen wordt gedacht, is werk  volgens de auteurs niet louter een economische factor, maar daarentegen  een heel persoonlijk gegeven.

“Het engagement van het personeel  kan in een periode van economische crisis weinig belangrijk lijken, maar  in werkelijkheid kunnen de overlevingskansen van de onderneming ervan  afhangen,” voert Teresa Amabile, professor economie aan de Harvard  Business School, aan in de Amerikaanse krant The New York Times. De  onderzoekers stellen dat het innerlijke werkleven – dat de verborgen  percepties, emoties en motivaties van werknemers weerspiegelt – aantoont  dat één derde van de arbeidbevolking zich ongelukkig en/of  ongemotiveerd voelt.

“Werknemers getuigen vaak van frustraties of  afkeer,” merkt Amabile nog op. “Aangezien het innerlijke werkleven een  grote impact kan hebben op de creativiteit, productiviteit, engagement  en collegialiteit, dreigt een negatieve opstelling zware gevolgen te  hebben. Werknemers zijn onder meer sneller geneigd om nieuwe ideeën te  produceren wanneer ze zich gelukkiger voelen. Algemeen wordt  verondersteld dat druk de prestatie bevordert, maar uit het onderzoek  blijkt dat de prestaties vooral gevoelig verbeteren wanneer de  werknemers zich gelukkig voelen in hun taak.”

Het is volgens  Amabile nochtans niet moeilijk om medewerkers gelukkig te maken. “Het  heeft vooral te maken met het creëren van mogelijkheden om zinvol werk  te creëren,” merkt de onderzoekster op. “Wanneer mensen het idee hebben  zinvol werk te kunnen doen, voelen ze zich plezierig en zelfs opgewonden  in hun werk. Dat rijker innerlijk werkleven verbetert de prestaties,  die op hun beurt voor een gelukkiger gevoel zorgen. Het creëren van een  tevreden innerlijk werkleven leidt tot een positieve spiraal.”

Toch  lijkt dat aspect volgens Amabile grotendeels aan het management voorbij  te gaan. “Het creëren van steun voor de vooruitgang van het bedrijf  wordt bijna nooit als een belangrijke factor gezien om medewerkers te  motiveren,” voert ze aan. “Slechts 5 procent van de managers beseft dat  een vooruitgang in het creëren van zinvol werk voor het personeel de  belangrijkste motivatie-factor vormt en belangrijker wordt geacht dan  traditionele incentives, zoals loonsverhogingen en bonussen.”

Uit  een onderzoek van het bureau Gallup blijkt dat het gebrek aan  engagement bij werknemer aan de Amerikaanse economie een verlies van 300  miljard dollar per jaar kost. (MH)

Bron: Express.be

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>