Gelukkige werknemers zetten zich harder in dan collega’s die zich minder tevreden voelen. Dat is de conclusie van het boek ‘The Progress Principle’ van de Amerikaanse economen Teresa Amabile en Steven Kramer. De onderzoekers stellen dat werk voor de meeste mensen echt belangrijk is. De meeste personen willen volgens Amabile en Kramer succes boeken en een bijdrage leveren. In tegenstelling tot wat algemeen wordt gedacht, is werk volgens de auteurs niet louter een economische factor, maar daarentegen een heel persoonlijk gegeven.
“Het engagement van het personeel kan in een periode van economische crisis weinig belangrijk lijken, maar in werkelijkheid kunnen de overlevingskansen van de onderneming ervan afhangen,” voert Teresa Amabile, professor economie aan de Harvard Business School, aan in de Amerikaanse krant The New York Times. De onderzoekers stellen dat het innerlijke werkleven – dat de verborgen percepties, emoties en motivaties van werknemers weerspiegelt – aantoont dat één derde van de arbeidbevolking zich ongelukkig en/of ongemotiveerd voelt.
“Werknemers getuigen vaak van frustraties of afkeer,” merkt Amabile nog op. “Aangezien het innerlijke werkleven een grote impact kan hebben op de creativiteit, productiviteit, engagement en collegialiteit, dreigt een negatieve opstelling zware gevolgen te hebben. Werknemers zijn onder meer sneller geneigd om nieuwe ideeën te produceren wanneer ze zich gelukkiger voelen. Algemeen wordt verondersteld dat druk de prestatie bevordert, maar uit het onderzoek blijkt dat de prestaties vooral gevoelig verbeteren wanneer de werknemers zich gelukkig voelen in hun taak.”
Het is volgens Amabile nochtans niet moeilijk om medewerkers gelukkig te maken. “Het heeft vooral te maken met het creëren van mogelijkheden om zinvol werk te creëren,” merkt de onderzoekster op. “Wanneer mensen het idee hebben zinvol werk te kunnen doen, voelen ze zich plezierig en zelfs opgewonden in hun werk. Dat rijker innerlijk werkleven verbetert de prestaties, die op hun beurt voor een gelukkiger gevoel zorgen. Het creëren van een tevreden innerlijk werkleven leidt tot een positieve spiraal.”
Toch lijkt dat aspect volgens Amabile grotendeels aan het management voorbij te gaan. “Het creëren van steun voor de vooruitgang van het bedrijf wordt bijna nooit als een belangrijke factor gezien om medewerkers te motiveren,” voert ze aan. “Slechts 5 procent van de managers beseft dat een vooruitgang in het creëren van zinvol werk voor het personeel de belangrijkste motivatie-factor vormt en belangrijker wordt geacht dan traditionele incentives, zoals loonsverhogingen en bonussen.”
Uit een onderzoek van het bureau Gallup blijkt dat het gebrek aan engagement bij werknemer aan de Amerikaanse economie een verlies van 300 miljard dollar per jaar kost. (MH)
Bron: Express.be