Investeer – juist nu – in training personeel

www.gpc.eduHistorisch gezien is het cursus- en trainingsbudget het eerste waarop beknibbeld wordt, wanneer er – financieel gezien – moeilijke tijden aanbreken. Uit onderzoek van UK’s Cranfield School of Management blijkt echter dat organisaties die meer investeren in hun personeel, meestal ook meer kunnen besparen.

Uit een poll onder 1100 managers blijkt dat bijna 8 op de 10 leidinggevenden liever investeert in eigen personeel dan ‘geld weg te gooien’ door extern personeel in te huren. Meer dan 4 op de 10 waren van mening dat bedrijven die geld investeerden in eigen personeel, ook eerder geld kunnen besparen. Daarnaast gaf een derde aan dat het goed is voor de motivatie van de medewerkers en meer dan de helft wees op het feit dat het een manier is om medewerkers te behouden.

Verschil aspiraties en realiteit
Veel van de succesvolle bedrijven beschikten doorgaans een speciaal ingericht trainingsbeleid, terwijl de minder succesvolle organisaties het doen met training op ad hoc basis. Desondanks, zo bleek uit het onderzoek, had slechts een derde van de bedrijven een trainingsbeleid ingericht. Hieruit kan geconcludeerd worden dat er een duidelijke kloof is tussen aspiraties en realiteit.

Soortgelijk onderzoek
De conclusies uit het Cranfiel onderzoek komen overeen met de resultaten uit een soortgelijk onderzoek (gepubliceerd in september), uitgevoerd door wervingsbedrijf Personnel Decisions International. Hieruit werd geconcludeerd dat – ondanks dat de economie inzakt – managers juist nu meer tijd moeten spenderen aan de training en het behoud van medewerkers.
 
“Terwijl er in tijden van recessie juist als eerste bezuinigd wordt op trainingsbudgetten, toont dit onderzoek aan dat investeren in de training van het personeel juist een effectieve manier is voor bedrijven om capaciteiten uit te breiden en geld te besparen”, aldus Dr. Emma Parry, senior onderzoekster van Cranfield School of Management en auteur van het onderzoeksrapport.

Ideasandtraining.comKoesteren van talent
“Voor werkgevers betekent het zogenaamde ‘koesteren van talent concept’ dat zij hun medewerkers managen en (laten) ontwikkelen, zodat zij hun bedrijfsdoelen halen. Dit kan gedaan worden door training, coaching, mentoren en functie-uitbreiding door de medewerker nieuwe taken te geven”, zegt Dr. Emma Parry.

Hogere klanttevredenheid
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Learndirect en Sarah Jones, leidinggevende van Ufi, de organisatie die achter Learndirect staat. Sarah Jones: “In moeilijke tijden kan het een uitdaging zijn om prioriteit te geven aan zaken die niet tot de core business behoren. Toch, zoals dit onderzoek aantoont, stoppen organisaties niet zomaar met aannemen van personeel. Ze werken eerder harder en maken effectiever gebruik van hun resources. Training kan effectief zijn, doordat het zorgt voor vermindering van personeelskosten (inhuren externen) en een lager verzuim onder medewerkers.  Daarnaast zorgt het voor verbeterde motivatie, productiviteit en (meestal daardoor ook) een hogere klanttevredenheid.”

Lees ook:
- Volgen cursussen geen garantie nieuwe baan
- Boekentip: 'Nieuwe medewerker verdient meer aandacht'

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>