Rubriek: Twitter

Hoe zat dat nou met Nettiquette?

Deze laatste dag als blogger voor Carriere.blog deel ik nog even wat wijze raad uit Dank voor alle mails, reacties, adviezen en stemmen die zijn gegeven. Wat mij vooral opviel is dat niet iedereen begrijpt (of wil begrijpen) dat er ook regels zijn waaraan een goed “netizen” zich moet houden. Goed burgerschap voor online gebruikers

Lees verder...

Reflectiemomentje: Jaaroverzicht in Polls

Schrik niet… morgen is mijn laatse blogdag. Zoals jullie weten staat er regelmatig een poll op carriere.blog.nl. Het leek me daarom passend om een samenvatting te geven van de meest populaire polls van dit jaar. Hieronder laat ik wat resultaten de revupasseren waardoor we meteen een mooie weerspiegeling krijgen van wat de afgelopen periode onder

Lees verder...

Door Nederland reizende usb-stick zet slimmer werken op de kaart

De gehele maand november staat in het teken van slimmer werken. Het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie (NCSI) organiseert samen met slimmer werken initiatieven op verschillende plaatsen in Nederland de ‘Slimmer Werken Estafette’. Gedurende deze maand wordt het estafettestokje doorgegeven in de vorm van een sculptuur met een usb-stick en de naam ´Slimmer Werken Link´.

Lees verder...

Het App-effect: ‘Tegen 2020 zal iedereen verslaafd zijn aan informatie’

Tegen 2020 zal iedereen verslaafd zijn aan informatie. Dat blijkt uit onderzoek van het VINT (Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie), een onderdeel van techbedrijf Sogeti. “Dat heeft zowel positieve als negatieve gevolgen voor onze maatschappij,” meent Menno van Doorn, Directeur van VINT. In nauwe samenwerking met een internationaal team van technologie- en gedragsexperts schetste VINT een nieuw

Lees verder...

Generatieconflict? Kloof tussen managers en werknemers

Leidinggevenden uit generatie X (1960-1975) hebben weinig feeling met de jongere generatie werknemers die zij aan moet sturen. Organisaties die de ontwikkeling van deze generatie leiders daar niet op aanpassen, verliezen als eerste de ‘war for talent’. Dat blijkt uit onderzoek van Boer & Croon en de Rijks Universiteit Groningen onder ruim 100 topmanagers.

Lees verder...

Nieuwe studie naar ‘werken in 2020’ Hoe zit de Europese arbeidsmarkt er in de toekomst uit?

Hoe werken mensen in de toekomst? Wat verwachten ze van hun werkgever? De studie naar trends op de arbeidsmarkt “Banen in de toekomst” die het Duitse Toekomstinstituut heeft uitgevoerd in opdracht van Adecco Group, onderzoekt deze vragen. Hieruit blijkt dat werken in de toekomst ingrijpend gaat veranderen – kernwoorden hierbij zijn: demografie en globalisering. Er

Lees verder...

Surfen is een ideale break!

Anno 2011 zien ondernemers een rondje surfen steeds vaker als ideale break. Ging vroeger nog iedereen voor het kopje koffie of een frisse neus, tegenwoordig blijft één op de 4 ondernemers met de koffie achter de computer voor het surfen op social media, het bekijken van YouTube filmpjes of het bezoeken van nieuwswebsites. De online

Lees verder...

Alleen mannelijke arbeidsmarkt haalt voordeel uit sociale contacten

Wat? Sociale contacten kunnen mannen een voordeel opleveren op de arbeidsmarkt, maar  datzelfde gaat niet op voor vrouwen. Wie? Dat is de conclusie van een  onderzoek van de North Carolina State University. Waarom? De Amerikaanse  onderzoekers voeren aan dat werkervaring tot de nodige persoonlijke  contacten leidt die nieuwe carrièremogelijkheden kunnen creëren, maar er  wordt opgemerkt dat

Lees verder...

Je bent wie je kent, en dat geldt nu meer dan ooit

Zakelijk netwerken is iets dat je niet alleen online doe. Misschien heb je veel vrienden op Facebook of breng je al genoeg tijd door op Twitter. Misschien wil je, online privé- en zakelijke leven gescheiden houden… Zakelijk netwerken is niet alleen iets voor managers en salesmensen (op beurzen, conferenties en borrels). Misschien vind je het saai en timeconsuming, althans dat lijkt het

Lees verder...

Zo doe je dat: Het netwerk onderhouden

Zelfstandigen doen het, topbestuurders doen het, carrieretijgers doen het en studenten doen het. Maar wat is “het” en wat moet je met “het” nadat je er eenmaal mee bent begonnen? Moet je alles onthouden? Bang om een flater te slaan? Wees gerust… blunders maken kan de beste overkomen. Maar na het opbouwen van je netwerk kan

Lees verder...

Zo kan het ook: Twitteren voor een studiebeurs

Een gereserveerde parkeerplek voor een Foursquare Mayor…Een leuke beloning en handig ingezette marketingtool. Maar in het kan natuurlijk altijd groter!  De universiteit in de Amerikaanse plaats Iowa geeft een studiebeurs aan de kandidaat die het beste kan twitteren. In een tweet kunnen de kandidaten hun motivatie kwijt waarom zij geschikt zijn voor een studie aan deze universiteit. De

Lees verder...

Vakantienieuws: Die internettende Nederlanders

Nederlanders maken ook tijdens hun vakantie veel gebruik van het internet. Dit blijkt uit onderzoek dat Multiscope uitvoerde onder ruim 1.000 leden van haar Vakantie en Reizen panel. Naast dat driekwart van de reizen online geboekt wordt, geeft 64 procent van de ondervraagden aan tijdens de vakantie wel eens het net op te gaan. We

Lees verder...

Sollicitatievideo-wedstrijd: In een klap beroemd én een nieuwe baan

Steeds vaker presenteren werkzoekenden zichzelf bij werkgevers met behulp van een online filmpje in plaats van een traditionele brief. Op de website Online-Open.nl (http://www.online-open.nl/) kunnen zij de komende maanden de schijnwerpers op hun video filmpje richten. Er valt veel te winnen: roem, mooie prijzen en ook nog een nieuwe baan. Online-Open.nl is een initiatief van

Lees verder...

Dienstbaarheid is in Nederland haast een vies begrip

Was deze eigenschap vroeger nog een deugd, nu wordt er misbruik van je gemaak en hik je voor je het weet tegen een Burnout aan. Vandaag aandacht voor een column van Marcel van Bronswijk (ISBW) over dit onderwerp: Het begin van 2010 heb ik met mijn partner in een Gents restaurant gevierd. Tot mijn grote genoegen. De bediening heette

Lees verder...

Social Media: Klanten transformeren in werknemers

Dat Social Media onmisbaar is voor werkzoekers is inmiddels bekend.  Uit wereldwijd onderzoek van Regus onder meer dan 17.000 managers en bedrijfseigenaren in 80 landen, blijkt dat bedrijven sociale netwerken, blogs, microblogs en forums steeds meer gebruiken om nieuwe klanten binnen te halen. In 2010 wist 48% van de Nederlandse bedrijven nieuwe klanten te winnen

Lees verder...