“Zonder vertrouwen overleef je de crisis niet”

Een recent onderzoek van het Center for Creative Leadership (het Centrum voor Creatief leiderschap) uit de US heeft weer eens aangetoond hoe belangrijk het is om vertrouwen te creëren op de werkvloer. Uit een Poll, uitgevoerd onder 1700 medewerkers tussen maart en december 2008, blijkt dat werknemers veel gemotiveerder zijn, wanneer er vertrouwen is tussen werkgever, werknemer en collega’s onderling.

Binnen bedrijven daarentegen waar het financieel slecht gaat en waar gesneden wordt in het personeelsbestand, zakt de productiviteit in elkaar als een plumpudding. Zeker wanneer die ontslagen in het wildeweg worden uitgevoerd, leidt dit tot verlies van ervaren, waardevolle medewerkers, die juist dan hard nodig zijn.

Sociaal verantwoordelijk
Werkgevers die hun werknemers in vertrouwen nemen en vertrouwen geven doen het niet alleen beter, maar worden door de ogen van werknemers ook sneller als sociaal verantwoordelijk bestempeld. Ook zijn deze werknemers er eerder van overtuigd dat hun werkgever het financieel goed doet.

Moraal
“Als je echt het moraal naar beneden wilt halen, moet je elke twee maanden mensen ontslaan in de komende twee jaar”, aldus Management Consultant Tom Peters in commentaar op de uitkomst van de poll op CCNMoney.com. Peters, auteur van meer dan 15 boeken, waaronder In Search of Excellence en The New World of Wow, zegt in zijn visie op de ‘Kunst van het ontslaan’: “Een goede aanpak is simpelweg om zo open te zijn, als je kunt zijn. Geruchten zijn altijd erger dan de realiteit.”

Bedachtzaamheid
“Wees bedachtzamer dan ooit te voren”, zegt hij, “want je staat op het punt om een hoop mensen ernstige, mentale schade toe te brengen. Ook breng je stress teweeg onder de mensen, in wiens uren je zult snijden. Bovendien, de rest van je medewerkers – die misschien nu nog geen directe invloed ondervinden – zullen wel degelijk negatief beïnvloed worden, omdat zij verwachten als volgende aan de beurt te zijn.”

Slecht daglicht
Natuurlijk is het geen nieuw gegeven dat ontslagen voelbaar zijn door de gehele organisatie. Om die reden wordt er ook continu (door een hele hoop experts en onderzoekers) geroepen dat je open moet zijn. Ontslagen liggen nu eenmaal uiterst gevoelig. Zo toonde een eerdere poll aan (van recruitingsbedrijf Kenexa) dat de achterblijvers niet alleen gedemotiveerd raken, maar hun bazen ook in een slechter daglicht gaan zien.

Dat is niet iets wat je wilt natuurlijk. Kost het niet al genoeg moeite en tijd om een vertrouwensband te creëren met je werknemers? En is het niet slechts een fractie van dat, wat er voor nodig is, om een dergelijke band weer de grond in te boren? Bedachtzaamheid, zoals Peters het al zegt, is dus geboden. Met blindelings mensen ontslaan, raak je niet alleen goede werknemers kwijt, je kunt je ervan verzekeren dat ze ook nooit meer terug (willen) komen.

Goede investering
“Gemeten in termen van zowel bedrijfsreputatie en werknemersproductiviteit, is vertrouwen een van de weinige investeringen die zichzelf echt terug verdient in tijden van crisis”, aldus Dr Jennifer Deal, wetenschapsonderzoeker van het Center for Creative Leadership. Wil je als bedrijf de crisis overleven, dan is het volgens haar zelfs helemaal afhankelijk van de bereidheid van werknemers, managers en leidinggevenden om elkaar te vertrouwen. “Dit betekent dat er vertrouwen is in het feit dat het werk wordt gedaan en dat de motieven achter belangrijke managementbeslissingen fair zijn.”

Bron: Management Issues

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>