Blokkeren of stimuleren van Social Media tijdens werktijd?

Wie is er niet achter de computer gaan zitten en is 2 uur later nog niet met de “oorspronkelijke en echte” werkzaamheden bezig?  Telefoons die continu geluidjes maken omdat er weer een tweet, sms of mailtje is binnengekomen en Hyves dat continu op achtergrond openstaan doet de concentratie niet veel goed. Na MSN en Hyves lijkt iedereen nu op Facebook te zitten. Dit is echt een website die bedoeld is om met je vrienden in contact te blijven. Dus waarom zou je met je vrienden in contact moeten zijn tijdens werkuren? Je gaat tijdens je werk toch ook geen privé telefoongesprekken voeren!  Ik ben daarom voorstander van een zogenaamd Social Media protocol. Hierin kan bijvoorbeeld opgenomen worden dat alleen bezoeken aan LinkedIn en Twitter onder werktijd zijn geoorloofd. Er kunnen voorwaarden opgesteld worden m.b.t. uitlatingen  (negatieve / bedrijfsmatige) over collega’s, leidinggevenden, opdrachten, klanten, concurrenten etc. Bijna een kwart van de Amerikaanse bedrijven verhindert dat medewerkers op Facebook kunnen kijken. Ook andere websites mogen tijdens werktijd niet worden bezocht. Dat blijkt uit onderzoek van OpenDNS. Afschermen of blokkeren van Social Media werkt naar mijn mening niet / onvoldoende. Immers hoe ga je controleren, wat zijn de straffen en hoe staat het met de privacy en de vrijheid van meningsuiting van medewerkers? Je kunt beter samen met het personeel bekijken hoe Social Media positief kan bijdragen! 

Charles Huijskens, auteur van het boek ‘Code sociale media: richtlijnen voor zakelijk gebruik’, is wel verbaasd door de uitkomsten: ‘Het lijkt in sommige statistieken wel alsof werkgevers Facebook en andere sociale mediasites in hetzelfde rijtje rangschikken als pornografie. Terwijl het dat natuurlijk niet is.’

Volgens Huijskens zitten we in een overgangsfase: ‘Ik denk dat veel mensen nog moeten wennen aan het fenomeen sociale media. In bedrijven zie je dat vooral het hoger en middenmanagement bezet wordt door ouderen, en dat op de werkvloer jongeren rondlopen. Volgens mij is het een generatiekloof. Ouderen weten niet wat sociale media zijn, wat jongeren daar uitvoeren, hoeveel tijd ze eraan besteden, et cetera. Het is pure onbekendheid, waardoor ze het verbieden. Ze beseffen bijvoorbeeld ook niet dat al die jongeren mobiele telefoons hebben waarop hetzelfde kan.’

Kadhaffi en Moebarak

Dictators in het Midden-Oosten proberen tijdens de recente revoluties massaal het internet op slot te gooien. ‘En werkgevers zouden zich moeten realiseren dat ze iets vergelijkbaars doen door zelf ook websites te verbieden. Net als in die landen, is het in je eigen bedrijf een achterhoedegevecht. Je verliest het onherroepelijk.’

Maar werkgevers die sociale media verbieden, verliezen ook nog iets anders: ‘De strijd om de jonge sollicitant. Als je aantrekkelijk wilt zijn voor werknemers, dan maakt een ouderwets mediabeleid een heel slechte indruk. Jongeren worden afgeschrikt door restrictief beleid. Ze zeggen: we leven in de 21ste eeuw, maar het management is nog 20ste eeuws.’

Wat te doen?

Volgens Huijskens is het belangrijk voor werkgevers om eens om de tafel te gaan zitten met hun medewerkers en goede afspraken te maken. ‘En daarnaast zouden leidinggevenden eens moeten gaan inzien dat sociale media ook kansen bieden. In de krant verschijnen berichten over een Drentse korpschef die domme dingen deed op Twitter, en andere dingen die misgaan. Maar veel bedrijven weten sociale media ook op een positieve manier te gebruiken om aan hun merk te werken.’

Geblockte websites

De websites waarvan werkgevers niet willen dat medewerkers ze bezoeken:

Facebook.com 23%

MySpace.com 13%

YouTube.com 11.9%

Ad.Doubleclick.net 5.7%

Twitter.com 4.2%

Hotmail.com 2.1%

Orkut.com 2.1%

Ad.Yieldmanager.com 1.8%

Meebo.com 1.6%

eBay.com 1.6%

Bron: P&O Actueel

Geen reacties // Reageer

0 thoughts on “Blokkeren of stimuleren van Social Media tijdens werktijd?

  1. Pingback: Interne Social Media populair door Het Nieuwe Werken | Carriere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>