Zorg dat uw nieuwe personal brand geloofwaardig overkomt

Het is aan de orde van de dag dat mensen nieuwe uitdagingen in hun carrière aangaan. Deze al dan niet grote veranderingen vragen om een rebranding van het personal brand. Want, zo stelt de auteur Clark in Harvard Business Review: “Your path may make perfect sense to you, but how can you persuade others to embrace your new brand- and take you seriously?” Een nieuwe stap in een carrière is een goede gelegenheid om een personal brand opnieuw aandacht te geven. Om deze verandering succesvol onder de aandacht te brengen, is het managen van de veranderde personal brand van groot belang. Clark vat een succesvolle rebranding van een ‘personal brand’ samen in vijf stappen:

1. Definieer de gewenste bestemming en ontwikkel de benodigde vaardigheden
Bepaal waar u wel, maar ook waar u geen energie in wilt steken. Bestudeer bijvoorbeeld relevante vakliteratuur en /of verzamel informatie van mensen uit het werkveld. Daarnaast moet u werken aan het verkrijgen van de vaardigheden die nodig zijn voor de gewenste functie. Door de benodigde vaardigheden eigen te maken krijgt u meer vertrouwen in het uitdragen van uw nieuwe identiteit en verhoogt u uw geloofwaardigheid

2. Bepaal uw onderscheidende punten
Waarom zouden mensen juist u moeten aanbevelen? Werkervaring kan een rebranding meer onderscheidend maken. Ook uw specifieke karakteristieken kunt u in uw voordeel gebruiken, ook al staan ze niet direct in verband met uw werk. Maak uw unieke kenmerken onderdeel van uw personal brand, zelfs uw lengte of uw manier van praten komen in aanmerking. 

3. Bedenk een verhaal dat uw transitie verklaart
Het zit in de menselijke natuur om andere, nieuwe wegen in te slaan, maar als dit niet goed wordt uitgelegd kan het wispelturig overkomen. Om uw personal brand te beschermen, moet u een coherent verhaal hebben dat verklaart hoe uw verleden past in het heden. Vertaal datgene dat als een zwakte kan worden uitgelegd naar een onderscheidende sterkte. En leg de rebranding niet uit in termen van eigenbelang, maar focus op de waarde die ervaringen uit het verleden de ander bieden. Succesvolle rebranding heeft niks te maken met het uitvinden van een nieuwe persoonlijkheid, maar alles met het verschuiven van de klemtoon, en wel zodanig dat anderen die kunnen begrijpen. 

4. Herintroduceer uzelf in uw bestaande netwerk
Maak al uw contactinformatie (e-mail, website, social media, enzovoort) consistent en neem persoonlijk contact op met mensen uit uw nabije netwerk. Bedenk ook strategische mogelijkheden om uw hernieuwde personal brand onder de aandacht te brengen, zoals deelname aan congressen en nieuwe initiatieven binnen het bedrijf om nieuwe contacten te maken en vaardigheden verder te ontwikkelen. 

5. Bewijs dat u het waard bent
Werk aan uw portfolio, zodat mensen er vertrouwen in hebben om u aan te bevelen. Uw kunt uw eigen account (website, twitter, enzovoort) aanmaken en uitingen met toegevoegde waarden via deze kanalen verspreiden. Verder kunt u uw rebrand verstevigen door lid te worden van toonaangevende organisaties in uw vakgebied en te spreken op congressen, artikelen te publiceren en/ of een aansturende rol in een vooraanstaand netwerk op u te nemen.
Bron: EURIB Institute

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>