Kijk verder dan Social Media

Het aantal oriëntatiebronnen dat de (potentiële) beroepsbevolking gebruikt in de zoektocht naar een baan blijft dalen. In 2010 werden gemiddeld 3,7 oriëntatiebronnen geraadpleegd ter oriëntatie op werk, terwijl in 2007 nog 5,4 bronnen werden gebruikt blijkt uit analyses van Intelligence Group. Social Media is hot, maar vergeet niet om ook gebruik te maken van “ouderwetse” bronnen. It’s out there somewhere!

 

Daling aantal oriëntatiebronnen

In de afgelopen vier jaar is het aantal oriëntatiebronnen met 31 procent gedaald blijkt uit analyse van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), waarin in 2010 15.158 personen zijn ondervraagd. In 2010 gebruikte de gemiddelde Nederlandse werknemer wederom minder verschillende bronnen in haar oriëntatie op een nieuwe baan. De daling van het gebruik van oriëntatiekanalen was in 2010 sterker dan voorheen. Van de 22 oriëntatiebronnen die men mogelijk kan gebruiken in de arbeidsoriëntatie, gaf de Nederlandse werknemer in 2010 aan er gemiddeld 3,7 te gebruiken. In 2009 lag dit op gemiddeld 4,4, wat een daling van 16 procent ten opzichte van 2009 betekent.

Vertrouwen in minder bronnen

De veranderingen zijn tweeledig. Nieuwe kanalen vervangen de traditionelere kanalen, maar desondanks daalt het totale aantal gebruikte bronnen. Ook de moderne kanalen, zoals vacaturesites, en de generieke bronnen, zoals bekenden/netwerk en open sollicitaties, worden gemiddeld genomen minder gebruikt. De (potentiële) Nederlandse Beroepsbevolking vertrouwd op minder bronnen en neemt gemiddeld genomen ook een meer afwachtende houding aan.

Traditionele kanalen verliezen het van online

Werknemers gebruiken tijdens hun oriëntatie op een nieuwe baan of werkgever steeds minder kanalen, terwijl het scala aan kanalen zich de laatste jaren alleen maar heeft uitgebreid. Nieuwe kanalen zoals social media en search engines hebben (sterk) aan belang gewonnen. Traditionelere kanalen verliezen hun rol als oriëntatiekanaal. De Gouden Gids, teletekst maar ook bedrijfspresentaties en open dagen verliezen aan belang, evenals bekenden/netwerk.

Door bomen het bos niet meer zien

De trend is dat nagenoeg alle oriëntatiebronnen, ook de nieuwere en moderne bronnen, minder gebruikt worden. Deze algemene daling heeft tot gevolg dat werkgevers enerzijds nog doelgroep gerichter kanalen moeten inzetten en bovendien meerdere bronnen moeten gebruiken om dezelfde hoeveelheid baanzoekers te bereiken.

Bron: Intelligence Group

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>