Lady Gaga is voorbeeld voor managers van morgen

Lady Gaga is niet alleen een inspiratiebron voor collega-muzikanten en de modewereld, ook het onderwijs en de zakenwereld kunnen enorm veel van haar leren. Daarom wijdt de Antwerp Management School een volledige lessenreeks aan het popfenomeen. Misschien kunnen wij toch nog wel wat leren van onze zuiderburen :-)  

Volgens de professoren Jamie Anderson en Jörg Reckhenrich kunnen de zakenmensen van morgen van de Antwerp Management School enorm veel leren van Lady Gaga. ‘Ze is veel meer dan een ongelooflijk creatief talent, ze is ook een bijzonder doortastende zakenvrouw. Van haar kan je even veel leren als van Steve Jobs van Apple’, zegt Anderson.
Schoolvoorbeeld

Volgens hem ligt de kracht van het popfenomeen, net zoals bij Apple-baas Steve Jobs, erin dat ze als geen ander begrijpt dat je in de zakenwereld een sterk verhaal moet hebben en dat ook moet kunnen verkopen, dat je je fans en consumenten moet begrijpen en geven wat ze willen en dat je moet willen waar je heen wil.

In de lessenreeks wordt Lady Gaga voorgesteld als het schoolvoorbeeld van iemand die weet wie ze zelf is, wie haar klanten zijn en hoe ze zichzelf en die klanten een meerwaarde kan geven. ‘Wie die principes begrijpt, legt de basis om in alle aspecten van het zakenleven succesvol worden’, meent Anderson.

Grootverdiener

‘Lady Gaga zelf zegt altijd dat ze muziekindustrie wil veranderen. En dat doet ze ook. Terwijl alle artiesten geld verliezen omdat hun muziek illegaal gedownload wordt, slaagt zij erin miljoen singles te verkopen. Volgens voorspellingen zal ze dit jaar meer verdiend hebben dan wat rockveteranen zoals AC/DC en U2 op een hele carrière.’

Het is overigens niet de eerste keer dat het popfenomeen Lady Gaga de onderwijswereld inspireert. Eerder dit jaar lanceerde de in België geboren professor Mathieu Deflem een lessenreeks over de Amerikaanse zangeres aan de universiteit van South Carolina.

Bron: De Standaard

1 Reacties // Reageer

One thought on “Lady Gaga is voorbeeld voor managers van morgen

  1. s.crew

    Als je in het idee geloofd dat Lady Gaga een van tevoren zelfbedachte strategie volgt ben je zeer naïef.

    Mediabedrijven stippelen voor hun werknemer een complete mediastrategie uit.
    De beperkte houdbaarheid van Lady Gaga is daar de hoofdreden voor.
    Platenmaatschappijen weten als geen ander dat Lady Gaga morgen totaal overvleugeld kan en zal worden door de laatste hype.

    Om mevrouw Gaga nou toe te dichten dat zij een ragfijn plan aan het uitvoeren is bezijden de realiteit.
    Het is veelzeggend dat de profs van hun stoel vallen van bewondering, of zou het verwondering moeten zijn? Een schoolvoorbeeld van doortastendheid, wat is die doortastendheid? Mag ik een voorbeeld?

    Ik zie niet veel meer dan iemand die de weg die bijv. Coco Chanel, Madonna zijn gegaan gewoon volgt. Prima overigens, maar geniaal?

    De graagte waarmede iets duns als dit omhelst wordt door wetenschappers is , academisch gezien, verontrustend. Dit lijkt meer op empirische wetenschap v.d. heren professoren.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>