Permanente educatie: Een scholingsgerichte cultuur komt niet vanzelf

Permanente educatie is gezien de snelle technologische ontwikkelingen en de krapper wordende arbeidsmarkt als gevolg van demografische ontwikkelingen noodzakelijk. Opleiding en training is een verantwoordelijkheid van zowel werknemer als werkgever. De werknemer moet toegevoegde waarde leveren voor zijn of haar werkgever en tegelijkertijd aantrekkelijk blijven voor de arbeidsmarkt. Appeltje, eitje zou je dus zeggen… 

Scholing is dus belangrijk. Maar er zijn veel vragen over. Hoe bepaal je wat de juiste scholing is voor jou of je medewerker? Wat zijn mogelijke vormen van scholing? Hoe motiveer je bepaalde groepen? Hoe zit het met subsidies? Allemaal zeer relevante vragen die door de Raad voor Werken en Inkomen (RWI) geadresseerd worden in de publicatie Werkwijzer Scholing.

Volgens het RWI is de publicatie interessant voor iedereen  in de organisatie die met scholing te maken heeft en daar nog niet zoveel ervaring mee heeft: de werkgever, individuele werknemers, het medezeggenschapsorgaan, de personeelsfunctionaris of de leidinggevende. Het RWI doet zichzelf daar een beetje tekort. De publicatie is, met bijvoorbeeld checklists en een uitgebreide paragraaf over subsidies en tegemoetkomingen, voor iedereen die iets met scholing te maken heeft interessant. En zeker als het om specifieke, niet alledaagse, situaties gaat zoals scholing bij deeltijd ww en scholing bij reorganisaties.

Het laatste deel van de 21-pagina’s tellende publicatie gaat over hoe structurele aandacht voor scholing te waarborgen. En dat is een voorwaarde voor organisaties om ook op de langere termijn succesvol te zijn. Een organisatie zal sowieso regelmatig naar de toekomst moeten kijken. Hoe ontwikkelt de markt zich? Welke competenties zijn er dan nodig? Welke technieken zijn in opkomst? Hoe ontwikkelt de arbeidsmarkt zich? Een organisatie moet zich hier op voorbereiden. Maar het is niet alleen de werkgever die zich hierover druk moet maken. Training en opleiding is immers een gedeelde verantwoordelijkheid. Dit betekent dat werknemers zich in scholing moeten verdiepen. Dat zij zich bewust moeten zijn van het belang hun kennis en vaardigheden op peil te houden.

De werkgever kan dit bewustzijn stimuleren door er op gezette tijden aandacht aan te besteden. ‘Natuurlijke’ momenten zijn de funtionerings- en beoordelingsgesprekken. Door aandacht te besteden aan talent- en management development, door te praten over toekomstperspectieven, worden werknemers gestimuleerd na te denken over scholing. Een scholingsgerichte cultuur kan dus heel goed gestimuleerd worden door het personeelsbeleid daarop in te richten. Het moet er integraal onderdeel van zijn.

De Werkwijzer Scholing is een praktische leidraad voor organisaties. Net zo belangrijk is de bewustwording die op gang wordt gebracht. De bewustwording dat scholing absoluut noodzakelijk is, maar dat een scholingsgerichte cultuur niet vanzelf komt. Dat moeten nog veel organisaties ‘leren’…

 

Bron: ISBW

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>