Rechten en plichten bij solliciteren: De NVP Sollicitatiecode

Zijn jullie al bekend met de NVP Sollicitatiecode? Deze bevat basisregels die arbeidsorganisaties (bedrijven en instellingen die arbeidsrelaties aangaan) en sollicitanten naar het oordeel v/d Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling in acht behoren te nemen bij de werving en selectie ter vervulling van vacatures. Sollicitanten zijn immers potentiële klanten/ambassadeurs, die van een organisatie kwaliteit en duidelijkheid verwachten. Niet alleen als het gaat om producten en diensten maar ook bij het sollicitatieproces. In deze context past een sollicitatiecode ‘nieuwe stijl’.

De NVP Sollicitatiecode bevat basisregels die arbeidsorganisaties (bedrijven en instellingen die arbeidsrelaties aangaan) en sollicitanten naar het oordeel van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP)in acht behoren te nemen bij de werving en selectie ter vervulling van vacatures. Het doel van de code is een norm te bieden voor een transparante en eerlijke werving en selectieprocedure. De code is chronologisch opgebouwd vanaf het ontstaan van de vacature tot de aanstelling. De arbeidsorganisatie kan de (toepassing van de) code aan haar eigen specifieke situatie aanpassen, zo daartoe aanleiding bestaat. De NVP zal de praktijk van werving en selectie door arbeidsorganisaties volgen en haar invloed aanwenden om deze op het door haar voorgestane peil te brengen en te houden. De code is opgesteld in overleg met de Stichting van de Arbeid.

Achtergrond NVP Sollicitatiecode

De NVP Sollicitatiecode is een gerenommeerd product van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP) dat in 1979 is opgesteld. De belangrijkste drijfveer destijds was de bescherming van de sollicitant als minder machtige partij. De afhankelijkheidspositie van de sollicitant en werknemer is de laatste jaren echter aanzienlijk veranderd. Er is veel meer dan voorheen sprake van gelijkwaardigheid. Sollicitanten zijn ook potentiële klanten of ambassadeurs, die van een organisatie kwaliteit en duidelijkheid verwachten. Niet alleen als het gaat om producten en diensten maar ook bij het sollicitatieproces. In deze context past een sollicitatiecode ‘nieuwe stijl’.

Over de NVP

De Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement en Organisatieontwikkeling (NVP) is hét netwerk voor P&O’ers. Bij de NVP zijn ruim 5000 HR-professionals aangesloten die zich bezig houden met HRstrategie, arbeidsverhoudingen, werving en selectie, beloningssystemen, arbeidsvoorwaarden en opleidingsplannen.

De vereniging is vraagbaak en kenniscentrum voor P&O-specialisten. De NVP biedt een breed netwerk aan contacten en houdt haar leden up-to-date over de veranderende eisen die gesteld worden aan P&O’ers en over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Daarnaast organiseert de NVP congressen, workshops en cursussen, themabijeenkomsten en werkbezoeken. Meer over de NVP is te vinden op: http://www.nvp-plaza.nl.

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>