Een baan vinden via internet is moeilijk!

Onderstaand artikel is misschien wel samen te vatten in de uitspraak: “Hoe harder we werven, hoe passiever kandidaten zoeken”. Want de mogelijkheden om kandidaten te benaderen of om als organisatie gevonden te worden lijken eindeloos door het gebruik van internet en social media. Daar valt echter wel wat op af te dingen zo blijkt uit een publicatie van YER en Intelligence Group. In de praktijk blijkt namelijk dat door het grote aanbod van vacatures, vacaturesites en unieke webpagina’s, kandidaten door de bomen het bos niet meer zien.

Het lijkt er op dat hoe harder werkgevers werven, hoe passiever kandidaten worden onder het bombardement aan mogelijkheden. Ze vinden bovendien, als ze zoeken, de best geoptimaliseerde baan in plaats van de juiste baan. Het zoeken van een baan op internet is een behoorlijk complexe aangelegenheid geworden, zo blijkt. Deels is dat ook onwetendheid. Veel kandidaten veronderstellen dat zoeken met Google het wel zo ongeveer is.

Als gevolg daarvan gebruiken kandidaten steeds minder bronnen om zich te oriënteren. Hierdoor zijn latent zoekende kandidaten inmiddels oververtegenwoordigd in de doelgroepen die werkgevers willen benaderen. Daar zit het grootste wervingspotentieel maar dus ook meteen de grootste uitdaging. Hoe kunt u deze kandidaten nog bereiken als zij niet zoeken en hoe kunt u ze uiteindelijk laten bewegen? 

Wie is uw doelgroep?
Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group neemt een voorschot op een mogelijke oplossingsrichting. Organisaties zullen allereerst moeten analyseren of zij een actief of een passief zoekende doelgroep willen aanspreken. Vervolgens moet voor deze doelgroep worden vastgesteld in hoeverre zij zich door hardere voorwaarden (employer benefits) of door zachtere voorwaarden (employer branding) laten verleiden. Inzetten op beide uitersten is slechts voor weinig organisaties haalbaar.

Een dergelijke analyse kan een wezenlijke bijdrage leveren aan een succesvolle inzet van middelen en het uiteindelijke succes van werving. Misschien zijn benefits en branding niet altijd uiteinden op hetzelfde continuüm. Langs deze lijnen moet u echter wel durven denken om het als organisatie helder te krijgen en met de juiste propositie de juiste doelgroep aan te spreken.

Bron: Managersonline.nl

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>