En nu in de praktijk: Vrouwen in het bedrijfsleven

Wat is nu de echte realiteit? “Het glazen plafond” of “ze willen gewoon niet meer werken”? De meeste vrouwen geven toe dat ze hun verwachtingen meer kunnen invullen. Daarmee komt echter meer kijken dan een uitstekende baan en een goed familieleven. Dat is de conclusie van een wereldwijd onderzoek van het bureau Nielsen. Een groep toonaangevende headhunterbedrijven heeft vrijdag in Londen een plan gelanceerd om meer vrouwen op topposities in het bedrijfsleven te krijgen. De wervers van hooggekwalificeerd personeel gaan onder meer longlists opstellen die voor ten minste 30 procent uit vrouwen bestaan.

 

Vrouwen staan onder meer stress en tijdsdruk

Daarbij wordt opgemerkt dat vrouwen meer opportuniteiten krijgen, maar dat gaat volgens de onderzoekers ook gepaard met een grotere stress. Nielsen stelt dat vrouwen niet alleen financieel bijdragen tot het gezin, maar ook instaan voor de opvoeding van de kinderen, het huishouden en ondersteuning van hun overwerkte echtgenoten.

“Vrouwen krijgen een grotere bestedingskracht, waarmee ze meer controle en invloed krijgen over belangrijke gezinsbeslissingen,” merken onderzoekers van Nielsen op in het webmagazine BizReport.com op. “Daardoor zijn de vrouwen van vandaag en morgen belangrijker consumenten geworden. Het is voor marketeers en adverteerders dan ook belangrijk om de gewoontes en het gedrag van deze consumentengroep te begrijpen. Daarbij moet onder meer aandacht besteed worden aan het verzachten van de stress en gebruiksvriendelijkheid.”

Volgens 80 procent van de ondervraagden zal de vrouwelijke rol in de toekomst veranderen. Een overgrote meerderheid van 90 procent zegt echter onder tijdsdruk te staan en zich gestrest en overwerkt te voelen. In groeimarkten blijken vrouwen zelfs onder grotere stress te staan dan in de geïndustrialiseerde wereld.” In de groeimarkten zegt 63 procent van de vrouwen te willen sparen voor de opleiding van hun kinderen. Dat geldt ook voor 58 procent van de vrouwen in de geïndustrialiseerde wereld. Daar besteedt 58 procent van de vrouwen ook extra geld aan vakanties.

Bron: Express.be

Brits rapport 
De headhunterbedrijven maakten het plan in reactie op een Brits rapport, dat het aandeel van vrouwen onderzocht in de directies van grote bedrijven die aan de Londense beurs staan genoteerd. De commissie achter het rapport stelde als doel om het huidige aandeel van 14 procent topvrouwen tegen 2015 op te krikken naar ten minste 25 procent.

Bron: ANP

1 Reacties // Reageer

One thought on “En nu in de praktijk: Vrouwen in het bedrijfsleven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>