Jonge consumenten houden er verschillende visies op na tegenover de ethische opstelling van het bedrijfsleven. Dat is de conclusie van een studie van One Young World, een organisatie die werd opgericht door topfiguren van de reclamebureaus Havas en EuroRSCG en het onderzoeksbureau YouGovStone, in eenentwintig landen bij jongeren tussen twintig en dertig jaar oud uit de relatief hogere inkomensklasse en met een hoger opleidingsniveau.
“Uit het onderzoek blijkt dat 69 procent van de jongeren van mening is dat bedrijven een centrale rol zouden moeten spelen in het bestrijden van de armoede,” aldus het webmagazine Warc.com. “Ook blijkt dat 73 procent van de ondervraagden van oordeel is dat winstgevende bedrijven een maatschappelijke bijdrage zouden moeten leveren, terwijl 64 procent zegt te willen werken voor een onderneming die ze bewonderen en 60 procent aangeeft alleen te willen werken voor een bedrijf dat de ethische opstelling van de respondent deelt.”
In de Verenigde Staten blijkt volgens de onderzoekers echter dat slechts 45 procent van de twintigers van mening is dat bedrijven een centrale rol moeten spelen in het bestrijden van de armoede. Anderzijds wordt aangvoerd dat vooral in groeimarkten van de privésector een sterke positie op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt gevraagd. In China eist 85 procent van de jongeren een ethisch gedrag van de bedrijven, gevolgd door India (84 procent) en Indonesië (83 procent).
Het onderzoek toont verder aan dat 53 procent van de respondenten van mening is dat multinationale ondernemingen teveel aanrekenen voor hun producten. “Maar ook daar zijn de meningen bijzonder uiteenlopend,” stippen de onderzoekers aan. “In Frankrijk vindt 61 procent van de ondervraagden dat multinationals te hoge prijzen aanrekenen, terwijl in Frankrijk slechts een cijfer van 37 procent wordt opgetekend.”
Ook blijkt 70 procent van de respondenten dat het publiek moet worden beschermd tegenover een ongebreideld kapitalisme. Daar laten de Verenigde Staten, Brazilië en Frankrijk met een cijfer van 51 procent de laagste score optekenen. (MH)
Bron: Expresse.be