Organisaties reorganiseren niet met de juiste focus

Wereldwijd onderzoek van het HPO Center laat zien dat veel organisaties verkeerde keuzes maken bij een reorganisatie. Er wordt gesneden in de verkeerde projecten, slecht presterende medewerkers blijven zitten en de organisatie is vooral intern gericht op kostenreductie. Het center roept bestuurders op zich te richten op de vijf succesfactoren van toporganisaties, waardoor ze nu overleven en fit blijven voor de toekomst.

 

Dalend consumentenvertrouwen, achterblijvende resultaten, aangekondigde
bezuinigingen en de eurocrisis zorgen ervoor dat veel bestuurders
hard ingrijpen. Reorganisaties en ontslagrondes worden aangekondigd.
Sterke organisaties grijpen in met een heel duidelijke focus.
Wetenschappelijk onderzoek laat zien wat deze organisaties anders
doen. Volgens Esther Mollema, directeur van het center, blijkt dat
veel organisaties niet met de juiste focus reorganiseren: “Ik zie
veel organisaties die echt in paniek zijn en niet weten hoe ze de
crisis kunnen overleven. Laat staan, hoe ze sterker uit de crisis
kunnen komen. Helaas zijn veel beslissingen alleen gericht op de
korte termijn en intuïtief genomen. Er wordt een schijn gewekt dat
iets wordt gedaan aan het verbeteren van de resultaten, maar zonder
de juiste focus en samenhang heeft het waarschijnlijk niet het juiste
effect. Zeker niet voor de lange termijn. Hier ligt een taak voor
bestuurders, maar ook voor ondernemingsraden, om nu de juiste keuzes
te maken en het hoofd erbij te houden.”

 

André de Waal, academisch directeur van het HPO Center constateert dat de
best presterende organisaties ook reorganiseren, maar dat de focus
daarbij heel anders is. “We zien dat deze organisaties, vooral goed
nadenken over de langetermijngevolgen voor ze snijden in projecten.
Ze nemen afscheid van mensen die continu ondermaats blijven
presteren. Ze snijden in alles wat niet de kernactiviteit van de
organisatie raakt. Maar we zien ook dat ze extra aandacht geven aan
hun beste medewerkers zodat zij hun voorbeeldrol nog beter kunnen
uitdragen. Ze doen er alles aan kennis en ervaring zoveel mogelijk
binnen de poorten te houden. En wellicht nog belangrijker, ze blijven
zich richten op het beste resultaat voor de klanten. De focus ligt
ook bij reorganisaties dus echt op de lange termijn en dit wordt
continu met de medewerkers gedeeld.”

 

Het HPO Center onderzocht bij meer dan 1.400 organisaties in 50 landen de
belangrijkste kenmerken om succesvol te worden en te blijven. Volgens
het center geven vijf succesfactoren organisaties de juiste focus bij
een reorganisatie:

 

1. Kwaliteit van Management

Het management combineert integriteit en coachend leiderschap met snelle
besluitvorming. Ze zijn besluitvaardig bij ‘niet-presteerders’,
resultaat gedreven, maar altijd met een focus de lange termijn.

 

2. Openheid en Actiegerichtheid

De cultuur binnen deze organisaties is open. Iedereen is betrokken via
dialoog en ervaring en kennis wordt gedeeld en omgezet naar actie om
beter te presteren. Ook mogen fouten worden gemaakt, als er maar
geleerd wordt van de fouten.

 

3. Langetermijngerichtheid

Het opbouwen van goede samenwerkingsrelaties gericht op de lange termijn
gelden voor klanten, leveranciers en partners in de keten, en vooral
ook voor management en medewerkers. Nieuw management wordt door
promoties van binnenuit aangevuld en in tijden van reorganisaties
worden talenten zoveel mogelijk binnen de organisatie behouden.

 

4. Continu Verbeteren en Vernieuwen

De organisatie kent haar onderscheidende kenmerk in de markt en laat
managers en medewerkers continu bijdragen aan het verbeteren en
vernieuwen van haar processen, diensten en producten. Gesneden wordt
in processen die niet bijdragen om een High Performance Organisatie
te blijven. De organisatie verbetert voortdurend haar
kerncompetenties, juist ook in tijden van crisis.

 

5. Kwaliteit van Medewerkers

De medewerkers zijn divers, complementair en kunnen goed samenwerken. Ze
zijn flexibel en veerkrachtig ten dienste van het resultaat. Omdat
management en medewerkers continu in dialoog zijn, is bij iedereen
duidelijk welke stappen noodzakelijk zijn in tijden van een
reorganisatie.

Het center heeft wetenschappelijk aangetoond dat deze vijf factoren
binnen iedere branche (profit en non-profit) en internationaal naar
voren komen als dé succesfactoren van toporganisaties. “Simpel
gezegd: de vijf succesfactoren van High Performance Organisaties
geven organisaties de juiste focus bij reorganisaties. Wanneer
organisaties weten hoe ze presteren op de vijf factoren, dan weten ze
waar ze kunnen snijden, wat belangrijk is voor het
langetermijnresultaat en waar ze vooral in moeten investeren. Het
helpt te reorganiseren zodat ze nu overleven, maar wel fit blijven
voor een goede toekomst.”, aldus Esther Mollema.

 

Over het onderzoek:

Het onderzoek beslaat de analyse van 290 internationale studies tussen
1980 en 2007. De kenmerken die in die onderzoeken het meest
voorkwamen, zijn daarna met behulp van een enquête getest in een
wereldwijd onderzoek 1.470 organisaties in de profit-, non-profit- en
overheidssector namen deel aan het onderzoek. De overgebleven
succesfactoren tonen een directe correlatie met de competitieve
prestaties van een organisatie. Goed presteren op de HPO-factoren
betekent niet alleen meer financiële armslag, maar ook strategisch
een blijvende voorsprong op vergelijkbare organisaties
(klantgerichtheid, medewerkerstevredenheid, innovatiekracht, etc.).

Het onderzoek werd uitgevoerd door dr. Andre de Waal en is gevalideerd
door de Business School van de toonaangevende Engelse Cranfield
University en op meerdere wetenschappelijke en vaktechnische
congressen gepresenteerd. Wereldwijd worden de uitkomsten van het
HPO-onderzoek gezien als baanbrekend en in de praktijk toegepast om
prestaties te verbeteren.

 

De wetenschappelijke- en praktijkverantwoording staan beschreven op deze
website: http://www.hpocenter.nl/index.asp?lid=1&uid=3&sid=38&url=wetenschappelijke-en-praktijk-verantwoording-hpo-onderzoek

 

Over het HPO Center:

Tijdens ronde tafelgesprekken met managers uit de profit, non-profit en
overheidsector is het idee voor het HPO Center ontstaan. Het HPO
Center slaat een brug tussen het wetenschappelijk onderzoek naar de
succesfactoren van High Performance Organizations (HPO) en de
toepassing in de praktijk.

Het HPO Center wil wereldwijd de expert zijn op ’wat’ organisaties beter
maakt. We leveren daarvoor kennis in de vorm van diagnoses,
interviews, boeken, artikelen, lezingen, netwerken en workshops. Deze
kennis ondersteunt organisaties bij het implementeren van de gewenste
verbeteringen. Kijk voor meer informatie en artikelen op
www.hpocenter.nl

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>