Je bent wie je kent, en dat geldt nu meer dan ooit

Zakelijk netwerken is iets dat je niet alleen online doe. Misschien heb je veel vrienden op Facebook of breng je al genoeg tijd door op Twitter. Misschien wil je, online privé- en zakelijke leven gescheiden houden… Zakelijk netwerken is niet alleen iets voor managers en salesmensen (op beurzen, conferenties en borrels). Misschien vind je het saai en timeconsuming, althans dat lijkt het geval te zijn. Echter offline netwerken is een essentieel onderdeel van de zoektocht naar een nieuwe baan, in welke sector je ook werkt of in welke fase van je carrière je ook zit!  En hoe maak je online netwerken eigenlijk persoonlijker waardoor je meer opvalt / authentiek overkomt?

Kijk eens buiten je beroepsgroep
Een fout die beginnende netwerkers vaak maken is dat zij alleen maar netwerken binnen hun eigen branche of beroepsgroep. Schroom echter niet ook buiten je eigen beroepsgroep te kijken. Een goed zakelijk netwerk bestaat uit een divers aantal contacten. Heeft die leuke koffiedame, je klasgenoten (zowel basis-, middelbaar als beroepsschool), die vage groep vrienden (waar je eigenlijk al jaren de bloemetjes mee buiten zet) en vergeet ook je trouwe voetbalmaatjes niet. Allemaal contacten die wellicht op het eerste oog niet belangrijk lijken.

Laat je van je beste kant zien
Bij zakelijk online netwerken kun je het beste een heldere foto van je gezicht plaatsen. Hier mee straal je professionaliteit uit die je niet zo snel bereikt met een cartoonafbeelding, een groepsfoto of een kiekje van je hond. Door op je foto te glimlachen zorg je ervoor dat je vriendelijker overkomt en mensen sneller geneigd zijn een verzoek van jou te accepteren. Laat je niet gek maken door allerlei psychologisch geneuzel over de stand van je hoofd (kikkerstand = arrogant etc.) Stress en onzekerheid zie je meteen terug op de foto. Vind je het wellicht een beetje eng om jezelf online aan een wildvreemde voor te stellen? De beste manier om jezelf te introduceren is door de ander een compliment te bieden. Zie je dat een ‘vriend van een vriend’ marketeer is bij een bedrijf waar jij jezelf wel ziet werken? Schrijf dan bijvoorbeeld: “Ik vond jullie laatste marketingcampagne fantastisch. Ik werk zelf ook als marketeer en zag dat we allebei bekend zijn met Karel, ik wilde mezelf daarom aan je voorstellen.” En remember: niet geschoten = altijd mis!

Bron: Monsterboard.nl

Meer tips of ondersteuning nodig? Kijk dan ook eens op mijn website: www.castiel.nl, volg mij op Twitter: http://twitter.com/CastielABC of kom gezellig linken op http://nl.linkedin.com/in/lisannespanbroek

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>