Vaste fee recruitmentbureaus het raam uit!

Werving en selectie op basis van ‘no cure no pay’ houdt de markt negatief in  haar greep, aldus recruitmentbureau Primatch. De werkwijze waarbij de recruiter  een percentage van het jaarsalaris van een geplaatste kandidaat ontvangt, leidt  tot slechte dienstverlening.  Recruiters zouden zich op uurbasis moeten laten  belonen. Dat is transparant, goedkoper en de kans dat een vacature succesvol  wordt ingevuld is groter. Primatch is het eerste bureau in Nederland dat enkel  nog op deze basis werkt en wil hiermee een voorbeeld stellen.

Primatch verbaast zich over het ‘harde, commerciële beleid’ dat de werving en  selectiewereld in haar greep houdt. “De branche doet al jaren z’n best om de  eigen markt te verpesten”, zo stellen Jeroen Bergen en Ronald Leeuwenberg. “Goede recruitment vereist inzicht in een bedrijfscultuur en in de mentaliteit  en de beweegredenen van kandidaten. Maar werving- en selectieconsultants worden  intern tegenwoordig vaker afgerekend op commerciële vaardigheden. Niet op  aspecten als kennis, kwaliteit en de toegevoegde waarde die ze bieden aan  opdrachtgever én kandidaat.”

Ethiek
Met het commerciële belang in het achterhoofd en onder het motto ‘niet geschoten is altijd mis’ zou ook ‘de minst slechte kandidaat’ worden  voorgesteld. “Voor je het weet worden kandidaten beschouwd als ‘handelswaar’. Je  gaat niet adviseren, maar een kandidaat verkopen. Daar is niemand mee gediend.  De opdrachtgever niet, maar ook de kandidaat niet. Bovendien werkt het  zogenoemde snelle ‘cv-schieten’  onethisch gedrag in de hand. Bijvoorbeeld een  kandidaat voorstellen zonder dat hij of zij dat feitelijk heeft toegestaan zodat  je in ieder geval de eerste bent.”

Hoge kosten
Ook bedrijven klagen vaker over de hoge kosten van werving- en  selectiebureaus. Een gemiddeld recruitmentfee zit snel in de buurt van  20 tot  25 procent van het jaarsalaris. Hoe zwaarder de functie, hoe hoger de fee. Bij  een jaarsalaris van 50.000 euro met een beloning van 20 procent betaalt een  opdrachtgever dus 10.000 euro. Deze vergoeding zou moeten opwegen tegen de  kosten die een bedrijf maakt wanneer het de werving en selectie zelf doet. “No  cure no pay is momenteel vooral een krachtig verkoopargument”, werpt Leeuwenberg  tegen. “Het lijkt mooi, een opdrachtgever betaalt alleen als zijn probleem wordt  opgelost. Maar het reële werk bij de succesvolle invulling van een vacature  bedraagt maximaal dertig uur. Zet dat af tegen een uurtarief van honderd euro en  de conclusie is dat recruitment op urenbasis een besparing van zeventig procent  oplevert.”

Crisis
De hoogconjunctuur van voor de kredietcrisis zou veel bureaus in  slaap hebben gesust door deze al te makkelijke verdiensten. Optimistische  recruiters stellen dat ze nu, in crisistijd, even moeten overleven maar dat bij  een aantrekkende economie direct weer personeelsschaarste zal ontstaan. Dus  wachten ze rustig op goede tijden. “Een fundamentele denkfout”, volgens Bergen. “Bedrijven gaan uit kostenoverwegingen vaker over tot zelf werven met de  mogelijkheden die internet biedt. Tevens komen er generaties op de arbeidsmarkt  die steeds beter in staat zijn om zelf via internet de baan te vinden. Bureaus  die hun businessmodel niet aanpassen, krijgen in de toekomst het deksel op de  neus.” De oplossing is dat recruiters zich – net als bijvoorbeeld een accountant  of IT’er – op uurbasis laten betalen voor hun consultancy.

Kansen
Volgens Primatch vormt het afstappen van een vast fee geen  bedreiging voor de branche maar biedt het juist kansen. Het urenmodel is  aantrekkelijk voor kleinere bedrijven die door de hoge recruitmentfee vaak  buitenspel worden gezet. En grote multinationals kunnen via een  maatwerkconstructie de stappen naar behoefte afstemmen. Daarbij heeft de  opdrachtgever volledige controle over het proces. Dat werkt tijdbesparend,  transparant en kan tot zeventig procent goedkoper zijn. “We moeten terug naar de  fundamentele waarden van werving en selectie”, aldus Primatch. “Niet alleen  vervullen wij momenteel met meer voldoening ons vak, ook klanten waarderen de  transparantie, kwaliteit en kostenbesparing. Gevolg is dat we het drukker hebben  dan ooit.”

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>