Roddel je rot; je droombaan wacht

Toegegeven, roddelen klinkt negatief, maar iedereen doet het. In een recent onderzoek is zelfs aangetoond dat veel mensen roddelen als een bruikbaar en legitiem middel zien om die ene (droom)baan te kunnen scoren…

In feite bestaan er twee soorten roddelaars: degenen die alleen vuil spuiten achter/over iemands rug om en degenen die van roddelen een kunst weten te maken. Mijn advies; blijf uit de buurt van die eerste groep (of doe er iig niet aan mee) en vindt je weg binnen de tweede.

Roddelen – of beter; jezelf goed laten informeren – heeft een goede kant. Hoe? Zes tips:

1. Werkroddels gaan niet alleen maar over wie met wie date… Genoeg informatie voorhanden, waar jij je voordeel mee kunt doen – of het nu via eigen officiële kanalen is, via vakbladen of zelfs de concurrent. Leg je oor af en toe eens te luisteren in de kantine; zo ontdek je wellicht eerder dan anderen dat jouw werkgever ontslagen voorbereid.

2. Gerelateerd aan de eerste tip; vermijd roddels niet (helemaal). Door roddels te negeren, loop je het risico geïsoleerd te raken. Vaak horen mensen het nieuws toch het eerst via de onofficiële weg: in de wandelgangen. Ook een goede is om flink te netwerken; woon bedrijfsfeestjes (van relaties) en seminars bij. Wat wordt daar gezegd? Let wel op dat je bij vuilpraterij liefst alleen luistert; praat niet mee…

3. Filter de belangrijke zaken uit de roddels. Wanneer je alleen meeluistert zal je geen reputatie als roddelaar krijgen, maar krijg je wel interessante dingen te horen. Wat te denken van bijvoorbeeld het feit dat die ene baas (waar jij graag voor zou willen werken) elk weekend (in weer en wind) met zijn kids op het voetbalveld te vinden is. Nou, das toevallig. Jij ook! Of hij/zij is een hondenliefhebber en laat jij dat net nu ook zijn… Je weet nooit of je niet toevallig een connectie vindt die je (later) zult kunnen gebruiken.

4. Gebruik de informatie goed. E-mail bijvoorbeeld de HR-manager van dat ene bedrijf dat net een groot contract heeft binnen gesleept. Zorg ervoor dat je de capaciteiten belicht, waarvan je weet/ hebt gehoord dat daar behoefte aan is.

5. Zorg ervoor dat je bevriend raakt met een ‘connector’; ofwel iemand die jou via, via kan verbinden met de juiste personen. Zo iemand is vaak waardevol, niet alleen omdat hij/zij vaak de juiste contacten heeft, maar ook omdat hij/zij evt. de rol van beïnvloerder op zich kan nemen, mocht jij zelf toevallig het mikpunt zijn van (nare) roddels.

6. Wees je eigen roddel. Heb je succes geboekt en wil je dat iedereen dat weet. Zorg er dan voor dat je – al dan niet in verhulde opstelling – het nieuws naar buiten brengt. Dit kan via je directe leidinggevende, je collega’s of door zelf het nieuws van je succes tijdens een vergadering naar buiten te brengen.

Bron: Hotjobs.yahoo.com

Geen reacties // Reageer