Rubriek: Social Media

Hoe zat dat nou met Nettiquette?

Deze laatste dag als blogger voor Carriere.blog deel ik nog even wat wijze raad uit Dank voor alle mails, reacties, adviezen en stemmen die zijn gegeven. Wat mij vooral opviel is dat niet iedereen begrijpt (of wil begrijpen) dat er ook regels zijn waaraan een goed “netizen” zich moet houden. Goed burgerschap voor online gebruikers

Lees verder...

Reflectiemomentje: Jaaroverzicht in Polls

Schrik niet… morgen is mijn laatse blogdag. Zoals jullie weten staat er regelmatig een poll op carriere.blog.nl. Het leek me daarom passend om een samenvatting te geven van de meest populaire polls van dit jaar. Hieronder laat ik wat resultaten de revupasseren waardoor we meteen een mooie weerspiegeling krijgen van wat de afgelopen periode onder

Lees verder...

Ik zoek een coach … help!

Half Nederland is coach en de andere helft wordt gecoacht. Wie een coach of aanverwante dienstverlener zoekt, kan sinds kort terecht op Coachingland.nl, een onafhankelijke zoek- en vergelijkingssite voor de coachingsbranche. De site biedt overzicht en transparantie in een branche waar wildgroei dreigt te ontstaan. Het is uniek dat er nu ook een keuze voor

Lees verder...

Door Nederland reizende usb-stick zet slimmer werken op de kaart

De gehele maand november staat in het teken van slimmer werken. Het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie (NCSI) organiseert samen met slimmer werken initiatieven op verschillende plaatsen in Nederland de ‘Slimmer Werken Estafette’. Gedurende deze maand wordt het estafettestokje doorgegeven in de vorm van een sculptuur met een usb-stick en de naam ´Slimmer Werken Link´.

Lees verder...

Het App-effect: ‘Tegen 2020 zal iedereen verslaafd zijn aan informatie’

Tegen 2020 zal iedereen verslaafd zijn aan informatie. Dat blijkt uit onderzoek van het VINT (Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie), een onderdeel van techbedrijf Sogeti. “Dat heeft zowel positieve als negatieve gevolgen voor onze maatschappij,” meent Menno van Doorn, Directeur van VINT. In nauwe samenwerking met een internationaal team van technologie- en gedragsexperts schetste VINT een nieuw

Lees verder...

Generatieconflict? Kloof tussen managers en werknemers

Leidinggevenden uit generatie X (1960-1975) hebben weinig feeling met de jongere generatie werknemers die zij aan moet sturen. Organisaties die de ontwikkeling van deze generatie leiders daar niet op aanpassen, verliezen als eerste de ‘war for talent’. Dat blijkt uit onderzoek van Boer & Croon en de Rijks Universiteit Groningen onder ruim 100 topmanagers.

Lees verder...

Nieuwe studie naar ‘werken in 2020’ Hoe zit de Europese arbeidsmarkt er in de toekomst uit?

Hoe werken mensen in de toekomst? Wat verwachten ze van hun werkgever? De studie naar trends op de arbeidsmarkt “Banen in de toekomst” die het Duitse Toekomstinstituut heeft uitgevoerd in opdracht van Adecco Group, onderzoekt deze vragen. Hieruit blijkt dat werken in de toekomst ingrijpend gaat veranderen – kernwoorden hierbij zijn: demografie en globalisering. Er

Lees verder...

Behoud van baan op losse schroeven: werk-prive balans, de crisis, hogere eisen en motivatie spelen een rol

Een derde van de Nederlandse werknemers maakt zich zorgen of hij zijn baan kan of wil behouden. Aan de ene kant verwacht een kwart van de werknemers niet meer te kunnen voldoen aan de eisen van de baas. Dit wordt versterkt door de economische onzekerheid. Aan de andere kant denkt 41 procent hun baan straks

Lees verder...

Fair Careerevent: Personeel ngo’s groot potentieel voor bedrijfsleven

Bij de non-gouvermentele organisaties (ngo’s) zijn vanwege het wegvallen van subsidies veel professionals wegbezuinigd. Vanwege de bezuinigingen solliciteren honderden mensen op dezelfde baan. Ze komen binnen hun eigen sector nog maar moeilijk aan de bak. Voor andere sectoren bieden deze mensen echter veel potentieel. Met hun unieke ervaring en kennis kunnen ze van grote meerwaarde

Lees verder...

Thuiswerken raakt ingeburgerd

Wie had dat, pak `m beet 5 jaar geleden kunnen bedenken: Ruim een kwart van de werknemers werkte vorig jaar gedeeltelijk thuis. Van alle hoogopgeleiden werkte bijna de helft een deel van hun arbeidsuren thuis.  Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Is het kenteringpunt bereikt, is het eerste schaap van

Lees verder...

Duidelijke carrièredoelstelling verhoogt kans op werk

Door de moeilijke economische omstandigheden en de problemen op de  arbeidsmarkt is het bijzonder moeilijk om als jonge werknemer een  duurzame carrière op te bouwen. Toch blijken een groep jonge  arbeidskrachten specifieke karaktereigenschappen te beschikken om  moeilijke economische periodes beter op te vangen dan hun  generatiegenoten. Dat is de conclusie van een onderzoek aan de 

Lees verder...

Online vacatureaanbod daalt in bijna alle sectoren

Het online vacatureaanbod daalde in augustus met 4 punten, zo blijkt uit de Monster Employment Index. Vergeleken met vorig jaar was er sprake van een lichte stijging. Ten opzichte van vorige maand steeg het vacatureaanbod alleen in de provincie Limburg, het aanbod steeg er met 1 punt. In alle overige provincies daalde de vraag naar

Lees verder...

Surfen is een ideale break!

Anno 2011 zien ondernemers een rondje surfen steeds vaker als ideale break. Ging vroeger nog iedereen voor het kopje koffie of een frisse neus, tegenwoordig blijft één op de 4 ondernemers met de koffie achter de computer voor het surfen op social media, het bekijken van YouTube filmpjes of het bezoeken van nieuwswebsites. De online

Lees verder...

Alleen mannelijke arbeidsmarkt haalt voordeel uit sociale contacten

Wat? Sociale contacten kunnen mannen een voordeel opleveren op de arbeidsmarkt, maar  datzelfde gaat niet op voor vrouwen. Wie? Dat is de conclusie van een  onderzoek van de North Carolina State University. Waarom? De Amerikaanse  onderzoekers voeren aan dat werkervaring tot de nodige persoonlijke  contacten leidt die nieuwe carrièremogelijkheden kunnen creëren, maar er  wordt opgemerkt dat

Lees verder...

Je bent wie je kent, en dat geldt nu meer dan ooit

Zakelijk netwerken is iets dat je niet alleen online doe. Misschien heb je veel vrienden op Facebook of breng je al genoeg tijd door op Twitter. Misschien wil je, online privé- en zakelijke leven gescheiden houden… Zakelijk netwerken is niet alleen iets voor managers en salesmensen (op beurzen, conferenties en borrels). Misschien vind je het saai en timeconsuming, althans dat lijkt het

Lees verder...