Tinker: de Ryanair onder de luchthaventaxi’s

TB-Uniform_FINALNiet de taxichauffeurs, maar de programmeurs maken bij taxicentrale Tinker de dienst uit. Het draait allemaal om het slim online inboeken van klanten. Hierdoor rijden de taxi’s nooit leeg rond en wordt de rit zo’n 70 procent goedkoper, zegt Tinker.

Profiel

Tinker travel rijdt naar luchthavens in Nederland, België en Duitsland. Het bedrijf is gestart in 2013 en heeft 23 werknemers op kantoor. Daarnaast hebben ze ook 32 Tinkerbelles die als flexkrachten werken. Tinker verwacht een omzet van 4 tot 5 miljoen.

Taxicentrale

Het hoofdkantoor is gevestigd in het centrum van Amsterdam. Wanneer je het gebouw binnen loopt, is er nergens een chauffeur te bekennen.

In de open ruimte staan lange tafels. Aan deze lange tafels zitten een stuk of tien internettypes, voorzien van de beste laptops. Rinkelende telefoons zijn nergens te bekennen. Het enige wat je hoort zijn tikkende toetsenborden en het espressoapparaat. Niets doet je vermoeden dat je bij een taxicentrale bent.

Het is duidelijk: in deze taxicentrale draait het om de programmeurs. ‘Dat wordt tijd’, zeggen oprichters Rob van Strien (35) en Gerben Abbink (35). Van Strien en Abbink hadden tot een paar jaar geleden weinig ervaring met taxi’s, maar nu willen ze de gevestigde orde in de taxibranche uitdagen. ‘De taxibranche is ouderwets en moet veranderen.’

Tinker zegt dat te doen door consumenten tegen gereduceerd tarief online taxi’s te laten bestellen van en naar Schiphol of een van de twaalf andere aangesloten luchthavens in Nederland, België en Duitsland. Hoe eerder geboekt, hoe goedkoper de rit. Ook kunnen consumenten ervoor kiezen om ritten te delen, wat de prijs verder naar beneden haalt.

 70 procent goedkoper

De ondernemers claimen op die manier tot 70 procent goedkoper te zijn dan de bekende straattaxi’s en de zogeheten contractvervoerders – taxi’s op bestelling met een vaste ritprijs.

Tinker heeft echter wel chauffeurs. Deze chauffeurs werken voor een van de twaalf verspreide taxibedrijven over het land. Deze taxibedrijven hebben zich aangesloten bij Tinker. De truc: door alle ruim 1.800 onafhankelijk van elkaar rondrijdende taxi’s op één computersysteem aan te sluiten, kunnen ze veel slimmer worden ingezet. Normaal gesproken rijdt een taxi van bijvoorbeeld Schiphol naar Apeldoorn bijna altijd leeg terug. Tinker zorgt ervoor dat er wel een klant is en de prijs van een gemiddelde rit dus omlaag kan, zegt Van Strien. Hij zegt inspiratie te halen uit het voorbeeld van Ryanair. ‘Dat bedrijf heeft de massatoerist het vliegtuig ingekregen. Dat willen wij doen met de luchthaventaxi.’

Het bedrijf begon in 2013 met enkele ritten per dag. Vandaag de dag is dat uitgegroeid tot rond de tienduizend ritten per week.

Aan een muur hangen herinneringen aan het studentikoze verleden van Van Strien en Abbink. Op een van de foto’s is het duo te zien in zwarte colbertjassen, met vlinderdassen om. De handen op elkaars schouders, een meisje in een glitterjurk tussen hen in. Het is duidelijk laat. ‘We houden van een feestje, alleen komt het er iets minder van’, zegt Abbink, hoewel de dj-apparatuur en metershoge staande speakerboxen elders in de ruimte een andere indruk geven.

Op een andere foto zit Van Strien achter een computerscherm, waar een wirwar aan kabels uitsteekt. Abbink vertelt dat hij daar bezig was met de allereerste versie van hun boekingssysteem. De foto staat symbool voor hun start in Enschede, waar tot voor kort hun kantoor zat.

Een beldienst in Macedonië 

De ict-ondernemers hebben voor Tinker ook andere bedrijven gehad, zoals een telecomonderneming waarmee ze voor een Nederlands bedrijf een beldienst opzetten in Macedonië. Van Strien: ‘Daar zaten we in een taxi en dachten we opeens: mijn god, wat zijn taxi’s hier goedkoop.’ Dat was de aanleiding om in de taxibranche te gaan ondernemen.

Dat ze buitenstaanders zijn in de taxiwereld, wordt tijdens de proefrit naar Schiphol duidelijk. Of ze misschien uit hun hoofd ook de snelste route kunnen uitvogelen? Van Strien: ‘Uhm, aan het einde van deze weg in ieder geval linksaf.’ Abbink: ‘Ieder zijn ding. De chauffeurs beschikken over de stratenkennis, wij over de algoritmes (computercodes, red.).’

Dienstdoende chauffeur Tom Blekendaal (65) zegt dagelijks ritten uit te voeren voor Tinker. Het levert het taxibedrijf waarvoor hij werkt extra omzet op – nodig om het hoofd boven water te houden in de concurrerende taximarkt. ‘Het houdt me van de straat.’

Op Schiphol parkeert Blekendaal de taxi voor de vertrekhal. De Tinkerbelles, speciale gastvrouwen, zorgen ervoor dat klanten binnen tien minuten – de maximale gratis parkeertijd – van hun ontmoetingsplek naar de alternatieve standplaats (nabij Sheraton) komen. ‘Als de chauffeur er is, krijg ik automatisch bericht op mijn iPad. Dan kunnen we gaan lopen’, zegt gastvrouw Claudia (20). Ze vindt het werk prettig, omdat alles zo gestroomlijnd gaat.

In de ogen van de straattaxichauffeurs op Schiphol, die de laatste tijd regelmatig protest voeren tegen het toestaan van nieuwe concurrentie, kapen de ondernemers hun klanten. Ze scheren Tinker echter onterecht over één kam met de populaire Amerikaanse taxiapp Uber, zegt Van Strien. De dienst UberPop maakt gebruik van snorders – amateurchauffeurs zonder chauffeurspas. ‘Terecht dat de overheid dat verbiedt. Maar wij doen alles binnen de regels.’

Geen winst

Ondanks het slimme idee achter Tinker, maakt het bedrijf nog geen winst. Het bedrijf moet nog veel ritten verkopen voordat het bedrijf de miljoenen euro’s aan ict-investeringen heeft terugverdiend.

Het is daarom nodig om snel te groeien, zeggen de ondernemers. Abbink reist momenteel door het hele land om meer taxibedrijven aan te laten sluiten. Dit jaar willen ze Zweden, Oostenrijk en Groot-Brittannië bij hun site aansluiten en de vakantiegangers in die landen naar de luchthaven gaan vervoeren. Op dit moment komt meer dan 70 procent van de klanten uit het eigen land, het merendeel van de ritten gaat naar Schiphol.

De groei zal harder stijgen nu grote touroperators als TUI de dienst aanbieden. Klanten die online een reis boeken, krijgen aan het einde van hun bestelling de mogelijkheid meteen de taxi te boeken. Abbink: ‘Dat scheelt ons veel reclamekosten.’

De ondernemers grijpen iedere kans op samenwerking met andere bedrijven aan. Zo zal China Airlines de dienst vanaf eind dit jaar ook aanbieden via zijn website, vertelt Van Strien. Een samenwerking die hij dankt aan zijn contacten in de luchtvaart en die volgens hem voor veel nieuwe klanten kan zorgen, met dagelijkse vluchten van onder meer Bangkok naar Amsterdam.

‘Chinese toeristen vliegen straks op Amsterdam en nemen dan onze taxi. Prachtig toch?’

Het zou allemaal een stuk sneller kunnen gaan als ze, net als de bedrijven in Silicon Valley, een grote investeerder achter zich zouden hebben. Maar het is beter om het op eigen kracht te doen, vindt Abbink: ‘Dan behouden we onze vrijheid.’

En hoe zit het met de chauffeurs, houden zij er nog iets aan over? Tinker claimt een vaste prijs per kilometer af te dragen. Een eerlijk tarief? Abbink: ‘Ze houden er een goede boterham met kaas aan over.’ Chauffeur Blekendaal, nuchter: ‘Dat is zeker zo. Soms zijn het zelfs meerdere plakken.’

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>