1 op de 3 Britse vrouwen is bereid zich uitdagend te kleden voor promotie

Uit een recent artikel in De Telegraaf blijkt dat een derde van de Britse vrouwen bereid is zich uitdagend te kleden om haar carrière een boost te geven. Sommige vrouwen geven zelfs aan dat ze er geen problemen mee hebben om zich meer provocerend te kleden, als dat haar kansen op een promotie of bonus positief kan beïnvloeden.

Uit het onderzoek, waaraan 3000 medewerkers deelnamen, bleek tevens dat 78 procent van de vrouwen gelooft dat haar kledingkeuze haar werkdag beïnvloedt. Meer dan de helft van hen gelooft dat een stijlvolle outfit helpt beter te presteren. Of dat stijlvol is mét of zonder diep decollete, wordt er niet bij vermeld.

Eigenwaarde
Vrouwen die meer kans menen te maken op een bonus door extra met het - in een extra kort rokje gestoken - kontje te schudden, hebben naar mijn mening wel erg weinig eigenwaarde. Aan de andere kant zou je kunnen stellen dat het indirect de schuld van de mannen is, omdat zij dit klimaat hebben geschapen. Met name de mannen die hieraan toegeven en de vrouwen hiervoor inderdaad belonen met opslag of promotie. Zij zijn niet alleen zelf van een uitermate zwak geslacht, maar houden daardoor mede het glazen plafond in stand.

Maar hoe moet het dan wel?
Sexy kan, maar hou het stijlvol. Dit zegt ook Roel Wolbrink, auteur van Business Etiquette in NRC Next: “Keer op keer blijkt uit onderzoek dat een uitdagend geklede vrouw vaker een goede baan krijgt. Een klein stukje blote hals of decolleté mag dus. Dan spreekt je gezicht meer. Maar kijk uit met doorschijnende of te korte kleding, dat is ordinair. Dat is net als vuile of kapotte kleding een no go.”

Vraagtekens onderzoek 
De bron van het onderzoek is overigens ietwat twijfelachtig: TheRagTrader die het onderzoek uitvoerde, is een online forum dat freelance fashion designers in contact brengt met klanten. Volgens dit bedrijf zou je kleding zelfs je productiviteit beïnvloeden: “Als je thuis werkt, is het ongelooflijk hoe je outfit je werk kan beïnvloeden. Als je iets té comfortabele kleding aantrekt, is het moeilijk om in de werksfeer te komen en heb je al snel de neiging om een deel van de dag te verspillen.”

Dat laatste is grote onzin natuurlijk. Althans, die vlieger gaat in ieder geval niet voor mij op. Mijn productiviteit is hoger als ik thuiswerk. Dat heeft er onder andere mee te maken dat ik heerlijk in pyjama of badjas achter de computer zit. Geen gedoe met wat je aan moet trekken, geen make-up, geen afleiding, gewoon werk. Misschien een nuchtere Nederlandse houding, maar het lijkt erop – vanuit dit oogpunt – dat de woordvoerder voor firma TheRagTrader zijn freelance fashion designers graag aan het werk wil houden. Hoe meer klanten stijlvol gekleed willen worden, hoe beter voor de zaken immers?

Bron: De Telegraaf, Het Laatste Nieuws, Telegraph.co.uk

Voor meer handige kledingtips van Roen Wolbrink: NRC Next

1 Reacties // Reageer

One thought on “1 op de 3 Britse vrouwen is bereid zich uitdagend te kleden voor promotie

  1. Purple

    I hear you! Totale onzin. Voel mij ook perfect in gewone kledij achter PC en kan me volledig concentreren ongeacht look.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>