Betrokkenheid werkgever reduceert stress in tijden van crisis

Clipart Images

Clipart Images

Wanneer een werkgever meer betrokkenheid toont aan de werknemers, reduceert dit niet alleen stress, maar zorgt het bovendien voor een hogere productiviteit. Dit blijkt uit een artikel op Recruiteronline. In dit artikel wordt Stewart Friedman aangehaald die managementprofessor is aan de University of Pennsylvania`s Wharton School. “Wanneer het slecht gaat met de onderneming moet de werkgever open communiceren met zijn medewerkers over hoe de vlag erbij hangt en hen actief betrekken bij het vinden van oplossingen”, zo stelt hij.

Beter dan standaardreflex
Volgens Friedman werkt dit beter dan de standaardreflex van veel werkgevers in mindere tijden: het verhogen van de arbeidsproductiviteit door werknemers harder en meer te laten werken. Wanneer de leidinggevende de medewerkers actief betrekt bij het oplossen van een probleem en hen tegelijkertijd aanmoedigt de aan het werk gerelateerde problemen in de thuissituatie aan te pakken, dan verlaagt dit de stress, vergroot dit het vertrouwen en de veerkracht en verbetert het de productiviteit.

Smart experiments
“Het is een kwestie van positieve psychologie en van kleine incrementele verbeteringen (smart experiments)“, aldus Friedman. ”Bijvoorbeeld door kleine roosterwijzigingen aan te brengen waarmee de medewerker en betere balans tussen werk en privé realiseert. Zo toont de werkgever zijn betrokkenheid wat tot meer loyaliteit van de medewerker leidt.”

Smart experiments genereren zogeheten `four-way wins`: ze verbeteren de situatie thuis, op het werk, in de gemeenschap en op het persoonlijke vlak van de medewerker.

Bron: Recruiteronline.nl
Uit: Harvard Business Review  © MD info 2008 • 16 dec ’08

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>