Platform Detailhandel bazelt onzin over ontslagen Koopzondagen

Het Platform Detailhandel Nederland heeft een leuke manier gevonden om de publiciteit op te zoeken: Speel in om het getouwtrek rondom de koopzondagen én het onzekere gevoel dat mensen toch al hebben in deze tijden van crisis en je hebt een hit.

Het Platform, dat met haar zogenaamde onderzoek sowieso al niet als objectief kan worden beschouwd – want eigen belangen, eigen belangen en nog meer eigen belangen, is in dat oogpunt zeker in haar opzet geslaagd. Met de media die gisteren niets anders deden dan het Platform na te papegaaien en de verhitte – vooral anti-‘g’ristelijke discussie die ontstond onder het publiek – kan het Platform zich verheugen op – in alle waarschijnlijkheid – nog meer ‘oppervlakkige’ onzindiscussie. Althans, zo hopen ze.

“We hadden er twaalf, we houden er twaalf”
Waarom onzindiscussie? Omdat de hele discussie helemaal niet gaat om het inperken van de koopzondagen, zoals ook CNV bestuurder Geert Rijzinga dit gisteren (aan het einde van de dag) aangaf in diverse media. “Het kabinet legt de koopzondagen niet aan banden”, aldus Rijzinga. “We hadden er twaalf, we houden er twaalf. Alleen de toeristische bepaling wordt aangescherpt. En dat moet 20.000 banen kosten? Ik zie dat niet.”

“Krokodillentranen”
Evenals Rijzinga, zie ik het ook niet. Misschien dat mensen met een bijbaan hun baan verliezen, maar dat is een kleine groep. Wat het Platform Detailhandel hiermee dus hoopt te bereiken laat weinig te raden over: met wat olie op het vuur niet alleen inspelen op anti-christelijke gevoelens in een armzalige poging om het aantal koopzondagen alsnog op te schroeven? Wat een nobel streven. Ook Rijzinga zegt hierover trouwens hetzelfde, zij het met andere woorden: “Dat zijn krokodillentranen van de lobby om meer koopzondagen te krijgen. Dit hoort bij het spel.”

Evenals het bij het spel hoort dat zo ongenuanceerde en ‘objectieve’ media, zoals Geen Stijl (maar ja, dat is natuurlijk een geval apart) waarschijnlijk nauwelijks tot geen aandacht zullen geven aan het feit dat het onzin is. Dat past niet in het straatje van een medium dat – overigens (helaas) net als sommige van de meer gerespecteerde media – alleen zogenaamd kritisch uit de hoek kan komen als ze een doelwit hebben dat ze tegenstaat. In dit geval zijn het dan de christenen, morgen zijn het de moslims (als ze dat al durven) en overmorgen zijn het de Israeli’s. Zolang het maar over een kam te scheren is, want de hokjesgeest, daar doen de media ‘niet’ aan, tenzij een groep heel gemakkelijk in één hokje past. Is het gezegde niet: in één hok passen veel makke schapen?  Dat geeft de media en de lezers weer wat om over te blaten, met als resultaat: Veel geschreeuw, weinig wol.

1 Reacties // Reageer

One thought on “Platform Detailhandel bazelt onzin over ontslagen Koopzondagen

  1. edje

    De hierboven genoemde stelling (?) onderschrijf ik totaal niet. Laat de gemeenten dit zelf regelen iom de plaatselijke detailhandel. Weer een regeltje minder en dat is toch al jarenlang de bedoeling ? De koopzondag heeft al lang bewezen bestaansrecht te hebben dus waar bemoeit Den Haag zich nou eigenlijk mee ?

      /   Reply  / 
  2. Pingback: Banenverlies koopzondagen Bull Shit? | Carriere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>