Jongeren laten sociale netwerksites links liggen op de werkvloer

In een artikel op HR Praktijk valt vandaag te lezen dat de Generatie Y-werknemers op het werk niet méér gebruik maken van online social media dan hun oudere collega’s. Zij zoeken juist naar persoonlijk contact en begeleiding. Dat komt naar voren uit het nieuwe onderzoek ’Generatie Y: onthyped’, dat werd uitgevoerd door de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit Utrecht en communicatiespecialist Involve.

Organisaties doen veel moeite om de nieuwste generatie werknemers – generatie Y (geboren na 1980) binnen te halen en te binden. Op het gebied van marketing en arbeidsmarkt-communicatie is generatie Y al geruime tijd een hot item. De onderzoekers onderzochten wat jonge werknemers belangrijk vinden in en verwachten van interne communicatie.

Open en transparant
In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen blijkt uit dit onderzoek dat jongeren de nieuwste mediatoepassingen in hun organisatie helemaal niet zo belangrijk vinden. Het gaat hen – overigens net als oudere werknemers – vooral om de inhoud. Zij willen dat communicatie binnen de organisatie open en transparant is, en dat informatie toegankelijk is.

Wereldwijd onderzoek Price Waterhouse Coopers
De uitkomst van dit onderzoek lijkt hiermee in tegenspraak te zijn met het recente, wereldwijde onderzoek dat Price Waterhouse Coopers uitvoerde, waarin 4.721 afstuderenden gevraagd werd naar hun verwachtingen betreffende hun toekomstige werkplek en werkgever. Waarschijnlijk valt het verschil in de onderzoeken te verklaren in het feit dat PWC zich richtte op afstuderenden en net afgestudeerden, terwijl de onderzoekers in dit onderzoek de generatie Y op de werkvloer onder de loep namen.

Verse lichting?
Wellicht zullen we het dus nog merken in de verse lichting die dit jaar en komende jaren de arbeidsmarkt betreedt? Mijn voorspelling is: het wordt wel degelijk belangrijker, ook voor de Nederlandse jonge werknemers. Dat het nu nog niet belangrijk zou zijn, lijkt onvoorstelbaar, maar aan de andere kant: het hangt er natuurlijk ook vanaf welke medewerker je het vraagt. Een verpleegkundige heeft naar mijn mening zakelijk minder behoefte aan social online netwerken dan bijvoorbeeld een communicatie- of HR-specialist.

Eigen ontwikkeling belangrijk
Geheel in overeenkomst met het onderzoek van PWC, blijkt overigens dat ook voor de Nederlandse starter de eigen ontwikkeling het allerbelangrijkste is. Het krijgen van goede coaching en feedback vinden zij essentieel. Deze behoefte heeft waarschijnlijk niet zoveel met de generatie te maken, maar wel met de fase in hun loopbaan.

Voornamelijk privé netwerken
Verder wijst het onderzoek uit dat jongeren voornamelijk privé online sociale netwerken gebruiken. In de werksfeer is dat nog minimaal. Simpelweg omdat de processen binnen organisaties hier nog onvoldoende toe uitnodigen. Er ligt een enorme kans voor organisaties in het stimuleren en faciliteren van interne netwerken. Dit is een manier om co-creatie (samen vorm geven aan verbeteringen in een organisatie) gemakkelijker te maken. Jongeren zijn daar bij uitstek goed in, aldus de onderzoekers.

Bron: HR Praktijk, Nuwerk

Lees ook:
- Inzicht in de denkwereld van generatie Y
- Millenium generatie kan niet zonder eigen gadgets
- Internetgeneratie denkt sneller en concentreert zich beter
- Met hyven geld verdienen voor de baas

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>