Inzetbaarheidtest kan langer doorwerken bevorderen

Een periodiek onderzoek naar de inzetbaarheid van werknemers kan een belangrijke bijdrage leveren aan het bevorderen van arbeidsparticipatie tot op hogere leeftijd. Ook kan het helpen het ziekteverzuim terug te dringen. Dat stellen het Verbond van Verzekeraars en Boaborea, brancheorganisatie voor werk, loopbaan en vitaliteit. Vanuit die overtuiging hebben zij een handreiking ontwikkeld, die het gebruik van inzetbaarheidonderzoek toegankelijker moet maken voor geïnteresseerde werkgevers en werknemers. Is dit een van de gedroomde tools die daadwerkelijk wat kan veranderen?

Om langer doorwerken mogelijk te maken en in te kunnen spelen op de behoeften van werknemers, is het voor werkgevers noodzakelijk inzicht te krijgen in de voorkeuren en mogelijkheden van de eigen werknemers, stelt brancheorganisatie Boaborea.

Mogelijkheden

”Het is geen test die je één keer in de vijf jaar invult, de uitkomst bekijkt en dan weer overgaat tot de orde van de dag”, aldus John van Hoof van Boaborea. ”Het is belangrijk dat werkgevers en werknemers vooraf goed nadenken en bespreken wat doel en randvoorwaarden zijn én wat de mogelijkheden zijn om uitkomsten van onderzoek op te pakken door de werknemer, maar ook op afdeling- en organisatieniveau.”

Inzetbaarheidtest

Een meerderheid van de werknemers (63 procent) is bereid aan een inzetbaarheidonderzoek mee te werken, blijkt uit een recent onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK onder ruim 1200 werknemers. Van de medewerkers die al ooit aan een inzetbaarheidtest hebben deelgenomen, zou 82 procent (weer) mee willen doen aan een dergelijke test als het hun aangeboden wordt.

Ziekteverzuim

Een eerder onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Delta Lloyd onder 1196 bedrijven toonde aan dat met het vroegtijdig signaleren van klachten het ziekteverzuim in het midden- en kleinbedrijf flink is terug te dringen. Een bedrijf tot vijftig werknemers kan zo per jaar gemiddeld 2800 euro besparen door het vroegtijdig signaleren van klachten die samenhangen met onder andere een te hoge werkdruk, de (geestelijke) gezondheid van werknemers en een slechte balans tussen werk en privé.

Bron: NU.nl/Monique van Loon

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>