Het Nieuwe Werken: vrouwen vs mannen

Er zijn belangrijke verschillen zijn in de beleving van mannen en vrouwen waar het hun werkomstandigheden betreft. Ook hun ervaringen met het Nieuwe Werken zijn anders.  Dat blijkt uit onderzoek van marketingcommunicatiebureau Calanza onder ruim 12.000 respondenten. Mannen blijken het belangrijker dan vrouwen te vinden om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken. In de leeftijdscategorie van 46 tot 55 is dit verschil het grootst.

Efficiëntie

Vrouwen zijn daarentegen tevredener dan mannen over de efficiëntie van hun bedrijfsinformatiesysteem. Ook dit verschil is het sterkst in de leeftijdscategorie van 46 tot 55. Mannen, met name in de leeftijdsgroep 26 tot 35, zijn ontevredener dan vrouwen over de toegankelijkheid van beschikbare kennis en informatie binnen hun organisatie.

Demografische ontwikkelingen

“Ik denk dat de uitkomsten voor een belangrijk deel uit demografische ontwikkelingen te verklaren zijn”, stelt Hans van der Meer van Microsoft Nederland, een bedrijf waar het Nieuwe Werken een grote rol speelt. “De leeftijd waarop mensen tegenwoordig kinderen krijgen is 35 tot 40 jaar. Het drukke gezinsleven begint een jaar of zeven later. De mannen uit die leeftijdscategorie krijgen daarom de behoefte aan een betere balans tussen werk en privé en willen flexibel werken. De meeste vrouwen werken parttime en hebben dat dus al voor zichzelf geregeld. Om diezelfde redenen hebben mannen ook meer behoefte aan efficiënte informatietechnologieën.”

Ontevreden

Volgens Bas van Leur, consultant bij Cap Gemini, speelt ook mee dat oudere mannelijke werknemers niet makkelijk veranderen. “Vooral de ervaren mannen zijn ontevreden. Ze hebben sinds jaar en dag duidelijk afgebakende taken en daar houden ze het bij. Ze hebben niet geleerd zelf initiatief te tonen. De vrijheid die het Nieuwe Werken biedt staat daar haaks op. Vrouwen gaan daar veel flexibeler mee om.”

Toegankelijkheid

“De jongere generatie mannen is eraan gewend dat informatie digitaal en vrij toegankelijk is”, constateert Van der Meer. “Ze verwachten daarom ook een snelle en eenvoudige toegang tot kennis en informatie binnen de eigen organisatie. Maar de oudere generatie mannen deelt kennis niet zo makkelijk. Dat leidt tot frustratie. Vrouwen zijn hierin pragmatischer en meer gericht op onderlinge communicatie.”

Bron: Nu.nl / Monique van Loon

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>