Respect voor de manager

Het zal je maar gebeuren: je verliest respect maar hebt ook niet (meer) de aansluiting waarin je wordt aangesproken…

Je hebt iets aan te merken op je medewerkers? Zij waarschijnlijk ook op jou. Dat is niet zo’n probleem, we zijn tenslotte allemaal mensen, maar als het team je niet (meer) respecteert, is er wel degelijk iets aan de hand. Respect is van essentieel belang om te kunnen functioneren als manager. Hebben jouw medewerkers één of meer van onderstaande klachten (over jou) dan is het tijd voor actie. Als je geluk hebt vertelt iemand van buiten het team je dat dit aan de hand is, maar het gaat er vooral om dat je zelf alle antennes uit hebt staan of je de aansluiting hebt. En zo niet, dan inderdaad actie (zelf bespreekbaar maken en je optreden zichtbaar veranderen). Daar win je dan weer respect mee. 

 
1. U bent een mircromanager
Niemand houdt ervan als er altijd iemand over zijn schouder meekijkt. Uw medewerkers raken gefrustreerd, geïrriteerd, verliezen hun vertrouwen en raken ontmoedigd. Oog voor detail is een goede eigenschap maar als u over ieder detail iets aan te merken hebt of alles zelf wilt doen, gaat dat ten koste van de prestaties. Beter is het om een systeem in het leven te roepen waarmee medewerkers u op de hoogte kunnen houden van de voortgang. Zo weet u wat er speelt zonder overal met uw neus bovenop te zitten. 

2. U bent te afstandelijk
Dit is het andere uiterste: u spreekt uw teamleden juist nooit aan op hun verantwoordelijkheden. Het klopt dat de werknemer van nu onafhankelijk wil zijn, wil groeien en eigen verantwoordelijkheid wil. Tegelijkertijd hebben ze echter feedback en leiderschap nodig. Vind het evenwicht! 

3. U klaagt over financiële problemen
Uw medewerkers willen uiteraard weten wat er zoal speelt maar als u ze blijft bedelven onder uw zorgen over de economie of het gebrek aan financiële middelen, is hun moraal in no time verdwenen. Vertel dus niet alles. Ze hoeven ook niet alles te weten. Wees liever positief, sta klaar voor uw teamleden en stimuleer ze hard te werken. 

4. U hebt het continu over uw priveleven
Praat niet met uw medewerkers over uw privéproblemen. Zorg bovendien dat uw familie en vrienden niet steeds langs komen op het werk. Op het werk bent u om te werken. 

5. U doet niets aan probleemgevallen
Als u niet optreedt tegen medewerkers die de kantjes er van af lopen, onbeschoft zijn of anderszins problemen veroorzaken, reken er dan maar op dat de rest van uw mensen hun gedrag gaat kopiëren en dat u uiteindelijk geen greintje respect meer krijgt van uw team. Negeer een probleem met een enkele medewerker niet, daarmee wordt het alleen maar groter. Neem zo snel mogelijk maatregelen. 

6. U bent er nooit
Medewerkers moeten erop kunnen rekenen dat u klaar staat met advies en aanwijzingen. Als u vaak weg bent en afspraken steeds opnieuw verzet, frustreert en vervreemdt u uw medewerkers. 

7. U flipt
Als uw teamleden niet naar u toe durven te komen met hun vragen en problemen, dan heeft u een groot probleem. U kunt het merendeel van de tijd nog zo rustig en beheerst zijn, als u één keertje op spectaculaire wijze uw geduld verliest, is dat wat uw mensen bij blijft. Heel lang.

Bron: Managersonline.nl

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>