Social Media: Klanten transformeren in werknemers

Dat Social Media onmisbaar is voor werkzoekers is inmiddels bekend.  Uit wereldwijd onderzoek van Regus onder meer dan 17.000 managers en bedrijfseigenaren in 80 landen, blijkt dat bedrijven sociale netwerken, blogs, microblogs en forums steeds meer gebruiken om nieuwe klanten binnen te halen. In 2010 wist 48% van de Nederlandse bedrijven nieuwe klanten te winnen via zakelijke sociale netwerken. Een jaar later is dit percentage gestegen tot 57%. Het onderzoek laat verder zien dat wereldwijd meer bedrijven sociale media inzetten als kanaal om contacten te onderhouden met bestaande klanten en hen te informeren (52%). In Nederland is dit percentage zelfs 61%. Klanten = potentiele werknemers = ideale match? 

 

Enkele belangrijke conclusies:

63% van de bedrijven in Nederland moedigt hun werknemers aan om deel te nemen aan sociale netwerken zoals LinkedIn, vergeleken met 53% wereldwijd. Wereldwijd is er een toename van 7% in het aantal bedrijven dat nieuwe klanten binnenhaalt via sociale netwerken. 39% van de bedrijven wereldwijd en 41% van de Nederlandse bedrijven besteedt tot 20% van hun marketingbudget aan sociale media-activiteiten.

17% is fan of volger
Eduard Schaepman, algemeen directeur Regus Benelux: “De crisis heeft ervoor gezorgd dat bedrijven op alle gebieden kritischer zijn gaan kijken naar de traditionele manieren van werken. Van supply chain management, ‘leanere’ werkmethoden en cloud computing tot intensiever gebruik van videocommunicatie en het inzetten van nieuwe marketingtools. Met name in Nederland maken steeds meer bedrijven gebruik van nieuwe kanalen om de loyaliteit van bestaande klanten te verhogen en nieuwe klanten te werven. Maar liefst 17% van de gebruikers van sociale netwerken is fan, volger of vriend van een bedrijfspagina of -profiel.”[1]

Geen succes zonder nieuwe media
Sociale netwerken hebben zich ontwikkeld tot een onmisbaar medium. Het overgrote deel van de bedrijven in Nederland (80%) en wereldwijd (74%) beaamt dat marketingstrategieën niet kunnen slagen zonder daarbij sociale media in te zetten. Toch benadrukken Nederlandse bedrijven (56%) en internationale bedrijven (61%) dat er een evenwicht tussen de verschillende kanalen nodig is, waarmee zij bevestigen dat marketingcampagnes volgens hen niet werken zonder een combinatie van traditionele en nieuwe technieken.[2]


[1] CMOs on Social Marketing, Bazaarvoice, 2011

[2] Marketing Week, Pulling in the same direction, Digital Strategy Supplement, mei 2011

Bron: Regus

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>