Nieuwe studie naar ‘werken in 2020’ Hoe zit de Europese arbeidsmarkt er in de toekomst uit?

Hoe werken mensen in de toekomst? Wat verwachten ze van hun werkgever? De studie naar trends op de arbeidsmarkt “Banen in de toekomst” die het Duitse Toekomstinstituut heeft uitgevoerd in opdracht van Adecco Group, onderzoekt deze vragen. Hieruit blijkt dat werken in de toekomst ingrijpend gaat veranderen – kernwoorden hierbij zijn: demografie en globalisering. Er is een trend naar flexibelere arbeidspatronen – zowel wat betreft het aanbod door zakelijke organisaties als met betrekking tot de wensen en behoeften van werknemers. Hierbij ligt minder nadruk op materiële statussymbolen en zijn zaken als vrijheid, autonomie, creatieve mogelijkheden en een breed netwerk belangrijke aspecten.

Zelfbewust werkgevers kiezen

Nog een andere eigenschap van deze werknemers van morgen: ze zijn goed
toegerust voor de arbeidsmarkt en hebben tijdens hun schooltijd en
verdere opleiding meer ervaring opgedaan dan oudere generaties
werknemers. Ze zijn dan ook zelfbewust en dat geldt ook voor het
kiezen voor en veranderen van werkgever. Ze willen precies weten
welke pluspunten en eventuele nadelen werkgevers hebben. Voor
zakelijke organisaties betekent dit dat ze kandidaten moeten
overtuigen met voordelen als flexibele werktijden, individuele opties
voor verdere training en opleiding, maatschappelijke verantwoord
ondernemen of bonussen op basis van prestaties. Kortom: ze moeten een
aantrekkelijke werkgever zijn. Scores en beoordelingen op platforms
als ‘Great Place to Work’ of de ‘Top 30’ lijsten van de beste
bedrijfswebsites van Europa bieden hier
informatie over.

Relatie-economie: netwerken

Uit de studie blijkt dat in de toekomst veel werknemers niet naar voren
komen uit de ‘officiële arbeidsmarkt ’. De sleutel tot succes
zit hem in het opbouwen en handhaven van goede contacten door
stageprogramma’s, netwerken van afgestudeerden en sociale
netwerken. Ook binnen de organisatie zelf wordt het steeds
belangrijker om aandacht te schenken aan de individuele wensen van
werknemers. Ze voelen zich immers niet meer verbonden met de
organisatie door standaard loopbaanplanning of stimulansen die zijn
gericht op het merendeel van het personeel. Daar komt nog bij dat
deze nieuwe generaties minder geduld hebben en minder trouw zijn –
ze stappen al snel over naar een andere werkgever.

Levensstijlen 2020: nieuwe waarden – nieuwe categorieën

De studie door het Duitse Toekomstinstituut maakt ook duidelijk dat niet
alleen de arbeidsmarkt verandert, maar ook zaken als waarden, gedrag
en gewoonten. In de toekomst manifesteren de volgende zes
“Levensstijlen 2020” zich steeds sterker: de “CommuniTeens”,
de generatie tieners die als het ware digitaal zijn opgevoed; de
“InBetweens”, voor wie het gewoonste zaak van de wereld is om van
levensstijl en werk te veranderen; de “Jonge Globalisten”, die
hun identiteit ontlenen aan hun werk en carrière; de
“Latte-Macchiato-gezinnen”, die de voorkeur geven aan een
duurzame en hedonistische lifestyle; de “Greyhoppers”, die ook na
hun pensioen actief blijven; en de “Silverpreneurs”, die gewoon
een nieuwe loopbaan starten als ze op leeftijd zijn.

Bovenal blijkt uit deze studie dat de arbeidsmarkt flexibeler wordt en dat
zowel zakelijke
organisaties als werknemers in de toekomst flexibeler moeten zijn”, aldus
Patrick Bakker,
Algemeen Directeur Adecco Group Nederland. “Wij zijn hier vandaag al op
voorbereid omdat we onszelf zien als de ‘individuele loopbaanpartner’ van onze werknemers.

Over Adecco Group Nederland

Adecco Group Nederland bestaat uit Adecco (General Staffing), Ajilon
Professionals, Badenoch & Clark en Modis (Professional Staffing)
en Lee Hecht Harrison (outplacement, loopbaanverandering,
talentontwikkeling). General Staffing strekt zich uit tot vrijwel
alle voorkomende sectoren. Professional Staffing spitst zich, voor
(Young) professionals, toe op de vakgebieden Engineering, Finance,
ICT, Informatiemanagement, Legal en Life Sciences. In Nederland is
Adecco actief met circa 1.000 medewerkers vanuit ruim 150
vestigingen. Wereldwijd is de Adecco Group de grootste aanbieder van
HR-oplossingen met meer dan 33.000 medewerkers, actief vanuit ruim
5.500 kantoren in meer dan 60 landen.

1 Reacties // Reageer

One thought on “Nieuwe studie naar ‘werken in 2020’ Hoe zit de Europese arbeidsmarkt er in de toekomst uit?

  1. Joost d'Hooghe

    Lisanne, wij zien dat 66% van onze leden flexibel werken (tijden/locatie) als voorwaarde stellen voor een nieuwe baan.

    Succes met je blog.

    Joost d’Hooghe
    http://www.outNr.com careering

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>