Incentives hebben een belangrijke impact op de werkvloer. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Amerikaanse bedrijf Staples. Incentive-programma’s promoten volgens de onderzoekers immers een competitieve en belonings-gerichte cultuur. Incentives die creatief en efficiënt worden geïmplementeerd, kunnen volgens Staples bovendien een versterking betekenen van het bedrijfsmoreel. Er wordt aan toegevoegd dat incentives voor bedrijven een unieke mogelijkheid kunnen zijn om de resultaten te verbeteren.
“Uit het onderzoek blijkt dat 85 procent van de werknemers zich meer gewaardeerd voelt wanneer hen een belonings-programma wordt aangeboden,” aldus het webmagazine BizReport. “Bovendien zegt 70 procent zich meer gemotiveerd te voelen, terwijl 65 procent zich ook loyaler zou opstellen tegenover de werkgever. Zes op tien geeft aan door incentives productiever te zijn, terwijl drie op tien door het belonings-programma bereid zou zijn om extra verantwoordelijkheden op te nemen. Vier op tien zegt incentives te verkiezen boven de jaarlijkse bedrijfsfeesten.”
“Werknemers krijgen graag een extra stimulans om de vooropgestelde doelen te realiseren,” voeren de onderzoekers nog aan. “Eén op de drie respondenten zegt eventueel bereid te zijn om een extra werkweek per jaar in te lassen indien het bedrijf een incentive-programma zou invoeren.” Er wordt aan toegevoegd een origineel karakter aan de incentive de grootste efficiëntie bezorgt. Werknemers denken volgens Staples daarbij vooral aan reizen en elektronica, gevolgd door kleine huishoudelijke toestellen en entertainment. (MH)
Bron: Express.be