Tegen 2020 zal iedereen verslaafd zijn aan informatie. Dat blijkt uit onderzoek van het VINT (Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie), een onderdeel van techbedrijf Sogeti. “Dat heeft zowel positieve als negatieve gevolgen voor onze maatschappij,” meent Menno van Doorn, Directeur van VINT. In nauwe samenwerking met een internationaal team van technologie- en gedragsexperts schetste VINT een nieuw toekomstbeeld dat inzicht geeft in gedragspatronen van de maatschappij anno 2020. De nieuwe mediaverslaving is slechts een van de tien gedragswijzigingen die een vergaande impact zullen hebben op de manier waarop organisaties zullen moeten werken om succes te boeken.
Menno van Doorn vervolgt: “We zullen geen duidelijk
onderscheid meer kunnen maken tussen informatiegerelateerd gedrag en
gewoon gedrag. Terwijl andere media altijd een afstandsrelatie met de
gebruiker hebben gehad, markeert de introductie van apps een
keerpunt: het individu is nu de enige waar alles om draait.”In 2020
zal er geen verschil zijn tussen oude en nieuwe media; er zullen
alleen nog maar media zijn. Ondernemingen zullen zich niet langer
toespitsen op de voorkeuren van de klant, maar op zijn gedrag.
Organisaties die niet meegaan in dat verhaal, zijn verloren: klanten,
werknemers en belanghebbenden zullen gewoon verder gaan.
De studie wijst uit dat wat wij nu “apps” noemen onmisbaar zal zijn
geworden voor de mensen. Zij kunnen en willen immers niet langer
zonder informatie op maat. Nielsen wijst erop dat 57% van de
iPad-gebruikers zijn toestel mee naar bed neemt. Op bezoek bij
familie of vrienden kijkt 44% op zijn iPad en 58% op zijn smartphone.
In een recent onderzoek, “The World Unplugged” getiteld, werd aan
1.000 studenten verspreid over vier continenten gevraagd om hun
mobiele apparaten gedurende 24 uur uit te schakelen; de deelnemers
vertoonden ‘craving’ gedrag (tekenen van ontbering) en een groot
aantal wist de opdracht niet tot een goed einde te brengen. Tegelijk
bleek hoezeer het dagelijks leven van de deelnemers is opgebouwd rond
deze technologie en ermee wordt beheerd; zij maken ook heel doordacht
gebruik van apps binnen verschillende contexten: ‘Gsm’s zijn het
Zwitsers zakmens van deze generatie en tegelijk een veilig
dekentje’.“Momenteel wordt dergelijk gedrag nog als uitzonderlijk
afgedaan, typerend voor een generatie. In 2020 zal het de algemene
norm zijn,” zegt Menno van Doorn.
Het onderzoek hangt een welbepaald beeld op van de toekomst, weet Menno van Doorn: “Het huidige systeem en de bestaande organisatiestructuur is niet geschikt
voor dit nieuwsoortige individualisme. De werknemers zijn meer
veranderd dan de bedrijven waarvoor ze werken. De consumenten zijn
meer veranderd dan de ondernemingen bij wie ze producten kopen. Deze
kloof leidt tot een botsing, een botsing van culturen. Uiteindelijk
zal deze botsing van culturen de aanzet geven tot een nieuw systeem.
Dit nieuwe systeem is wat we in ons onderzoek een ‘new digital
commons’, een nieuwe digitale stand noemen.” Volgens Menno van
Doorn zal de ‘new digital commons’ gebaseerd zijn op wat zowel
technologisch mogelijk als sociologisch aanvaardbaar en economisch
haalbaar is:
“Op technologisch vlak is het essentieel dat we
inzien dat ‘apps’ slechts het begin zijn. In het Post pc-tijdperk
zal iedereen zijn zelf gekochte software gadgets gebruiken op de
werkvloer. Software gadgets zullen de weg vinden naar heel veel
apparaten en heel veel schermen. De mensen krijgen steeds meer
controle over hun informatie, terwijl de bedrijven hun greep erop
verliezen. Contraculturele weerstand zoals we zien bij klokkenluider
WikiLeaks of het hackercollectief Anonymous zullen de bedrijfswereld
meer onder druk zetten om ‘goed te handelen’ en de privacy te
beschermen.”
“Weet welke informatie je verspreidt, leer de
informatie rondom jou appreciëren, trek wat tijd uit voor
privé-informatie. Alles wat kan worden gelekt, zal worden gelekt.
Als het eenmaal op straat is, doet het de ronde. We kunnen maar beter
vriendelijk met informatie leren omgaan,” besluit Menno van Doorn.
Bron: Express.be