LinkedIn to the rescue

De komende weken post ik een paar blogs m.b.t. het vinden van een baan met behulp van LinkedIn. Dit keer tips over de rubriek “jobs” en de 100% regeling.

Het belangrijkste doel van LinkedIn  is geregistreerden te laten profiteren van elkaars (zakelijke) netwerk. Nederland is met 2 miljoen deelnemers goed vertegenwoordigd (top 5 land) en heeft zelfs de hoogste penetratiedichtheid van alle landen. De gemiddelde LinkedIn-gebruiker is een man van 41, heeft vijftien jaar werkervaring en heeft een huishouden dat gezamenlijk US$ 109.000,–  / EUR 80.000,- per jaar verdient.

 

LinkedIn ziet zichzelf als sociaal netwerk voor zakelijk gebruik. Heel wat mensen gebruiken het met succes voor het delen van informatie en nieuws m.b.t. bedrijven of het bespreken van hoofdthema’s in hun industrie. Maar wat kan LinkedIn voor de in-between-jobbers doen? Hier zijn een aantal manieren waarop LinkedIn gebruikt kan worden voor het vinden van een nieuwe baan.

-De rubriek Jobs

LinkedIn heeft een specifieke banensectie genaamd Jobs. De vaak (internationale) werkgevers posten vacatures in de hoop dat een in-between-jobber  zal reageren en de ideale kandidaat zal blijken. Klik op het de rubriek Jobs bij en je komt op een speciaal op jou gebaseerde jobsite terecht.

Naast een overzicht van je Job Seeker Toolkit krijg je speciale vacatures te zien. Deze zijn speciaal geselecteerd en afgestemd met de inhoud van je profiel. Hier kun je ook instellen of je gebruik wilt maken van emailalerts. Aangezien dit onderdeel v/d site nog in bèta versie is kun je deze optie beter overslaan. De geselecteerde functies zijn vaak nog niet goed genoeg op jouw profiel afgestemd. Anders wordt je gegarandeerd bestookt met e-mails boordevol niet relevante banen.

Bij gebruik van de zoekmachine kun je zeer gedetailleerd aangeven wat je wensen zijn. De weergegeven resultaten worden op datum, relevantie of relatie geselecteerd. Kijk voor de lol ook eens naar je relatie met de job poster. Bij vacatures waarbij jij kennissen / collega’s kent die de job poster weer kent, wordt aangegeven dat deze je eventueel kunnen voorstellen. Dit is ook de oorspronkelijke manier waarop LinkedIn gebruikt zou moeten worden!

-Is je profiel wel 100% ?

Nee nu heb ik het niet over de geestelijke gesteldheid van je profiel maar over de compleetheid hiervan. Hoe vollediger het profiel is, des te meer banen (en preciezer) LinkedIn vacatures kan voorstellen. Een volledig profiel is natuurlijk ook handig voor geïnteresseerden zoals potentiële werkgevers.

Het eerste en belangrijkste waar potentiële werkgevers naar kijken zijn de recente activiteiten, specialisaties en de tagline onder je naam. Dit zijn de 3 rubrieken waar je, je kan onderscheiden van die vele anderen. De rubrieken opleiding en ervaring zijn eveneens belangrijk. Zorg er dus voor dat deze bijgewerkt en representatief zijn! Vergeet niet aan te geven dat je openstaat voor job offers. Dit kun je doen bij de rubriek “Geinteresseerd in”.

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>