Oplichters kvk nepfacturen bijten in het stof

De nepfactuur veroorzaakte nogal wat opschudding de afgelopen week

De nepfactuur veroorzaakte nogal wat opschudding de afgelopen week

Uitblinker:
‘Ondernemers lezen beter dan verwacht’
Dieptepunt:
‘Postbode ontslagen wegens nepfactuur’

Stel, je wilt nieuwe klanten werven? Wat doe je dan? Dan verstuur je gewoon meer dan 1,4 miljoen brieven onder de naam van Kamer van Koophandel, je zet even een website in elkaar, plukt het logo van KvK van internet ét voila. De perfecte oplichtingsactie, waarmee het geld wel binnen moet stromen, toch? Zoiets moeten de figuren achter de vette nepperd van een KvK-factuur gedacht hebben, die deze week veel opschudding veroorzaakte binnen ondernemend Nederland.

‘Helaas’ leverde al die moeite het bedrijf Klanten voor Klanten uit het pitoreske België (Antwerpen) op het eerste gezicht weinig op. Geen van de ontvangers - op een enkeling na (volgens de KvK) lijkt de factuur betaald te hebben. Een tweede golf brieven werd nog onderschept door de Kamer van Koophandel. De rekening van de boeven, die nu hopelijk als ‘gedupeerd’ beschouwd kunnen worden van hun eigen actie, is inmiddels gebokkeerd en het dure 0900-nummer uit de lucht gehaald.

Waar de ’200.000 tevreden klanten van Klanten voor Klanten’ dan nu hun geld op moeten storten, is onbekend. Klanten voor Klanten weet zich in ieder geval van de prins geen kwaad, want, en ik citeer: “Wij bieden een goed functionerende service aan. Het is dan ook jammer dat de media niet de tijd heeft genomen om onze diensten verder onder de loep te nemen en deze zelfs achterwege laat.”  (Bron citaat: Emerce)

Goede actie?
Een van de forumbezoekers van Tweaker is een van de weinigen die een redelijk positieve uitlating doet over de actie van Klanten voor Klanten: “Feit blijft wel dat de factuur/aanbieding verder wel goed in elkaar zit. Jammer dat ze ongetwijfeld inbreuk plegen op rechten van de kvk (briefpapier lijkt er wel erg veel op), maar als je goed leest (daar ontbreekt het nou eenmaal aan bij veel ondernemers) tuin je er gewoon niet in. Ze leveren daadwerkelijk een dienst en daar betaal je voor.”

Loser van de week
En of de factuur/aanbieding nu goed in elkaar zit of niet, ondernemers in Nederland zijn oplettender en lezen beter dan verwacht. Zij het dat sommige ontvangers ook een waarschuwing kregen uit onverwachte hoek. Oplettende postbezorger Timmer uit Rotterdam trok namelijk onmiddelijk aan de bel toen hij in zijn zending valse facturen herkende. Ondanks dat zijn werkgever (postbedrijf Sandd) het hem verbood, besloot hij de ontvangers persoonlijk te waarschuwen. Hier was zijn werkgever Postbedrijf Sandd niet bepaald blij mee. Dus wezen ze hem (vanwege zijn ‘geloofsovertuiging’) de deur. Simpewelweg, omdat postbezorger Timmer had aangegeven voor een volgende keer hetzelfde te handelen. Postbedrijf Sandd is hiermee wat mij betreft loser van de week. Wat nou postbezorgingsbeleid? Het lijkt me toch duidelijk dat dit een uitzondering (op de regel) betreft.

Thumbs up voor de heer Timmer dus. Wie geeft hem een baan?
Bekijk hier ook het nieuwsitem van gisteren op RTL.

Schade beperkt
Met maar twee ondernemers die erin tuinden en wellicht een hoge telefoonrekening (voor ondernemers die toch het vermelde koopnummer hebben gebeld) lijkt de schade van de nepfactuur beperkt te blijven. Uiteraard moet hierbij niet vergeten worden dat de KvK met man en macht heeft gewerkt om de schade ook daadwerkelijk binnen de perken te houden. “Al onze medewerkers (dat zijn nogal wat fte) - van hoog tot laag – op alle kantoren in heel Nederland zijn hier vandaag de hele dag mee bezig geweest”, meldt de KvK in het AD van afgelopen woensdag. “Het tijdstip van binnenkomst (dus niet in januari) en de hoogte van het bedrag (149 euro) maakten veel ondernemers argwanend. Op de nepfactuur wordt btw geheven, iets wat de Kamer nooit doet”, aldus woordvoerster Kuiper.

Nepfactuur wel betaald?
Heb je een valse factuur ontvangen en deze reeds betaald dan adviseert de Kamer van Koophandel hiervan melding te maken bij het Steunpunt Acquisitiefraude (SAF). Je kunt deze misleiding melden via de website: http://www.fraudemeldpunt.nl, loket meldingen.

Het object van alle ophef - bijna niet van de echte te onderscheiden, of toch?

Het object van alle ophef - bijna niet van de echte te onderscheiden, of toch?

Zijn er mensen die de factuur wél betaald hebben? Of wil je gewoon je mening geven over dit bericht? Laat dan hieronder je reactie achter.

6 Reacties // Reageer

6 thoughts on “Oplichters kvk nepfacturen bijten in het stof

  1. Ben 'de sjaak'

    Sandd is inderdaad loser van de week! Echt een goede actie van die postbezorger!

      /   Reply  / 
    1. jk

      Beste Rick
      ben reuze benieuwd bij welke vestiging jij ingedeeld was en welke bezorgmanager jou aan de kant gezet heeft.
      heb zelf ook pas zoiets meegemaakt alleen om eennandere reden waar ze ook helemaal de plank mee missloegen.

        /   Reply  / 
  2. Pingback: Hoe diep kan postbedrijf Sandd zinken? | Carriere

  3. Rick

    Bij de Kuip, recht tegenover de Gamma. En mijn chef was Bonne Bekkema de interim Manager

      /   Reply  / 
    1. jk

      Dat is een ander depot dan waar ik voor bezorgde.
      Er lopen dus meer sukkels rond daar.
      Zal wel bedrijfsbeleid zijn. Geeft mooi aan hoe ze daar met mensen omgaan.
      Ik ben ook naar een advocaat toe gegaan.
      Heb je al besloten waar je nu wil gaan werken? Uit de berichten heb ik begrepen dat je al meedere aanbiedingen hebt gehad.
      Ik wens je succes als je ze via het gerecht aan gaat pakken. Misschien leren ze er iets van.

        /   Reply  / 
  4. Rick

    Postbode Rick onderzoekt juridische stappen tegen Sandd

    Rotterdam – Postbode Rick Timmer die vorige week bij Sandd ontslagen werd omdat hij klanten waarschuwde voor de inhoud van een brief die afkomstig leek te zijn van de Kamer van Koophandel, maar feitelijk een spookfactuur was van een organisatie die vanuit België opereert, onderzoekt nu de mogelijkheid om juridische stappen te ondernemen tegen zijn voormalige werkgever.

    Volgens een woordvoerder van Timmer lijkt het erop dat er voldoende juridische mogelijkheden zijn om een rechtsgang te overwegen. Samen met politici, vrienden en bekenden wordt dit nu onderzocht. Timmer denkt voornamelijk sterk te staan doordat hij in deze zaak de juiste handelswijze en volgorde heeft toegepast. Hij had immers in eerste instantie Sandd op de hoogte gebracht dat deze spooknota’s via Sandd werden verspreid. Toen Sandd hem vertelde dat zij niet over de inhoud van brieven gaan en aan Timmer werd medegedeeld dat hij de brieven gewoon moest bezorgen, deed Timmer dan ook zijn plicht als postbode. Echter wel met een waarschuwing richting de geadresseerden dat in deze brief mogelijk een spooknota zit. De brief was te herkennen, omdat er een logo opstond dat erg leek op die van de Kamer van Koophandel.

    Ook twijfelt Timmer of Sandd niet mede strafbaar is, omdat inmiddels bekend was dat het hier om spooknota’s ging. Timmer was immers van mening dat hij niet medeplichtig wilde zijn aan oplichting en had zijn bezwaren daarom voorgelegd bij zijn werkgever. Sandd beweerde afgelopen vrijdag dat het nog lang niet zeker is dat het om oplichtingpraktijken gaat. Het vreemde is dan wel dat Sandd bijna gelijktijdig een brief verstuurt aan haar werknemers, dat met onmiddellijke ingang de betreffende poststukken uit de zending gehaald moet worden en niet meer bezorgd mogen worden. Timmer denkt dat zijn burgerplicht (melding van misstanden) bij de rechter grote kans van slagen heeft. Zeker nu Sandd richting haar werknemers ook te kennen heeft gegeven dat deze brieven niet meer bezorgd mogen worden lijkt dan ook een signaal dat Sandd nu zich nu feitelijk realiseert dat Timmer eigenlijk gelijk had en zich nu gedwongen ziet alsnog maatregelen te nemen. Volgens een woordvoerder van Timmer neigt dit naar een soort van schuldbekentenis van Sandd.

    Er zijn nog tal van andere zaken die Timmer en zijn denktank gaan onderzoeken. Bijvoorbeeld de beschuldiging dat Timmer het briefgeheim geschonden zou hebben. Ook het verbod op wijzigingen aanbrengen op een poststuk werd als argument bij zijn ontslag vermeld. “Mag men dan ook geen retour afzender op een envelop zetten en hoe zit het dan met de kaarten die er op geplakt worden als men te weinig port heeft betaalt? Wij zijn benieuwd hoe een rechter daar over denkt.”; aldus een woordvoerder. Voor Timmer is het vooral belangrijk dat zijn naam gezuiverd wordt. Hij is immers door Sandd in de media neergezet als ‘onbetrouwbaar’ en iemand die zomaar willekeurige brieven open zou maken. “Verdraaien van feiten en zonder enige nuance”; besluit een woordvoerder van Timmer.

    Einde persbericht

      /   Reply  / 
  5. Pingback: Buigt postbedrijf Sandd in postbode-affaire? | Carriere

  6. Pingback: Naam van postbode Timmer nu echt gezuiverd | Carriere

  7. Pingback: Postbode jat 10 jaar lang seksspeeltjes en lingerie | Carriere

  8. Pingback: Jaaroverzicht 2009: Michael Jackson, feminisme, Susan Boyle en meer… | Carriere

  9. Pingback: Treinheld geschorst door de NS – En bedankt hè! | Carriere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>