Treinheld ‘tijdelijk gedumpt’ door de NS… En bedankt hè!

foksukHadden we vorig jaar nog de postbode-held die geschoffeerd werd door zijn werkgever, dan nu is het weer een treinheld. In de kou gezet door zijn werkgever Nedtrain.

Als je het aan mij vraagt heeft ‘et allemaal te maken met het feit dat dergelijke bedrijven (gedeeltelijk) geprivatiseerd zijn. Het open markt-denken mag zo mooi klinken, in de praktijk betekent het maar wat vaak dat bedrijven puur op winstbejag acteren in plaats van dat ze er voor hun klanten/ medewerkers zijn!

Dan krijg je dus dat poppetjes-gedrage in hoge regionen, hoge heren die zich achter hoge dames (als die er al zijn) verschuilen en ietwat lager management wat zich weer achter hun personeel verschuilt. Zucht! De weg is zo oud naar Rome en het afschuifgedrag bestaat al sinds Adam en Eva…..

Neem dus NS-storingsmonteur Rens Kamminga. Hij zit nu al een paar dagen thuis, geschorst door zijn werkgever Nedtrain. En waarom? Omdat hij het waagde een overvolle trein met mensen naar huis te rijden, toen Nederland bedekt was met een pak sneeuw en honderden mensen strandden door het falen van bedrijven als Nedtrain, Prorail, NS, etc. Niemand die een poot uitstak, maar deze man niet. Hij deed tenminste wat!

Kamminga hoefde geen moment na te denken toen zijn collega’s hem vroegen om de boemelrit van Amsterdam naar Utrecht te rijden. “Toen ik op spoor 7 bomvolle trein zag die uitpuilde van de mensen, liep ik erheen. Het was kwart over zeven in de ochtend”, vertelt Kamminga in de Telegraaf.

“Die trein had al voor zessen moeten vertrekken, maar het treinpersoneel was er nog steeds niet. Twee collega’s van het landelijk bureau materieel, die als passagiers in de trein zaten, vroegen: ‘Kun jij ons niet even naar Utrecht brengen?” Er was een noodsituatie, dus Kamminga ging aan de slag.

Geen goede daad blijft onbestrafd. En Nedtrain, hoe bureaucratisch kan een werkgever zijn? Tien dagen lang deed de treinheld nog gewoon zijn werk. Vervolgens kreeg hij een netjes uitgetypte brief, waarin hij niet alleen fijntjes op de regeltjes werd gewezen, maar ook nog bedreigd werd met dat ’de weg open staat voor passende maatregelen’…. Dat terwijl de beste man al tien jaar ervaren machinist is en notabene elk jaar een zogenaamde proeve van bekwaamheid moet afleggen om locomotieven te mogen rijden. Wat zegt dat dan?

Volgens een woordvoerdster van de NS mag de man alleen lege treinen rijden. Het verweer? “Hij heeft gehandeld tegen de regels.”

Tja, regels, regels, regels, maar wanneer de NS zijn troep nou ‘es op orde heeft? Nooit, wellicht? Nog een reden om die trein te boycotten. Ik had al een hekel aan de NS, dan nu zo mogelijk nog meer! Lang leve de NS, joehei!

Bron: de Telegraaf.nl

7 Reacties // Reageer

7 thoughts on “Treinheld ‘tijdelijk gedumpt’ door de NS… En bedankt hè!

  1. Peter Bruggink

    mag je niets meer doen om aardig te zin voor mensen tegenwoordig ?

      /   Reply  / 
  2. janny van eck

    te zot voor woorden, laat de ns eerst maar eens de hand in eigen boezem steken.

      /   Reply  / 
  3. Arny

    IK staat achter de de held! u zult er maar in zitten in dat trein en de vns waagt er niet in om de trein op een station zo als utrecht of arnhem of dergelijke stations te laten belanden en naar huis toe kunnen gaan of wat dan ook! in plaats paar uur later zonder eten en drinken en in de kouw te komen te zitten! dus ik vind dat hij schorsging vrij moet komen te staan en lkkr aan het werk mag gaan zoals normaal. dit wat ns doewt is boelshit! helemaal gek. de reisigers waren blij dat ze er uit konden! kort om appnormal. Gr. Arny Bouwmeester

      /   Reply  / 
  4. trixie

    Deze man zou meer loon moeten vangen, omdat hij nog een mens is voor zijn medemens.

      /   Reply  / 
  5. jeroen

    Deze man had de rechten niet om op het openbare spoornet te rijden als er iets mis was gegaan was het allemaal zijn schuld geweest. Maar nu is hij opeens een held… Als iemand geen rijbewijs heeft mag hij toch ook geen auto rijden ?

      /   Reply  / 
  6. mien

    Nedtrain heeft gelijk, deze man had nooit het hoofdnet opgemogen en dat weet hij zelf ook donders goed. Ik kan mij zijn standpunt wel indenken maar het is veel te gevaarlijk om de held uit te hangen. Overigens is een schorsing of wellicht ontslag een te zware straf en is een officiele verantwoording tegen de man van de hvl die toestemming gegeven heeft ook op zijn plaats. Ook was het niet slim om direct de publiciteit op te zoeken.

      /   Reply  / 
  7. Hans Wijnands

    Wie met een lege (ook zware goederentrein) door Nederland mag rijden, heeft kennis van zaken !
    Dat hij alleen personen onder extreme situaties mag vervoeren wist hij.

    Hij heeft de situate “extreem” niet goed ingeschat. Dat is tegen de regels.

    Maar omdat hij een kundig vakman is en omdat de omstandigheden op het spoor nogal chaotisch waren,
    zou ik Nedtrain willen vragen het bij een waarschuwing te laten, en deze man zijn werk weer te laten doen !

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>