Gouden tips van het UWV

new jobLeuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. De afgelopen weken worden we bestookt met radiocommercials over de nieuwe UWV campagne “Ga voor werk”. Hoe tenenkrommend ouderwets zijn deze tips en nieuwe inzichten!  Wat recruiters (die vaak druk met sociale media en e-recruiting bezig zijn) vaak vergeten is dat niet iedereen zo flexibel en internetvaardig is. Een advertentie op het prikbord in de lokale supermarkt of in het regionale krantje is vaak erg effectief. Vooral de lageropgeleiden en de oudere generatie prefereren een “gewone” advertentie. Het solliciteren zelf wordt wel vaak gedaan per mail. Hoe flexibel we ook claimen te zijn (denk aan: papadag, parttime werken voor mannen, tijdelijke contracten en werken via een uitzendbureau), de gemiddelde werkzoekende wil het liefst: een leuke baan in de regio, fijne collega’s, aardig salaris, zekerheid en een flexibele houding v/d werkgever.
 

Conclusie

Een meerderheid v/d Nederlanders is bereid tot concessies als zij hiermee hun kansen op de arbeidsmarkt kunnen vergroten. Blijkt uit onderzoek in opdracht van UWV over de vraag wat mensen zélf kunnen doen om snel weer aan de slag te komen als zij hun werk kwijtraken of hun baan op de tocht staat. Aanleiding voor het onderzoek is de campagne ‘Ga voor werk’, waarmee UWV werkzoekenden bewust wil maken van hun eigen mogelijkheden en daarover tips geeft.

Mannen vaker bereid tot concessies dan vrouwen

Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen bereid zijn om concessies te doen bij een zoektocht naar een nieuwe baan. Ruim zes op de tien ondervraagden kijkt naar vacatures met een lager functieniveau. Bijna de helft van de ondervraagden is bereid minder uren te werken, als ze daarmee de kans op een baan kunnen vergroten. Voor bijna 40 procent geldt juist dat zij bereid zijn langer te werken. 44 procent van de mensen neemt minder gunstige secundaire arbeidsvoorwaarden op de koop toe en 30 procent van de respondenten is bereid om tegen een lager salaris te werken. Over het algemeen geldt dat mannen vaker dan vrouwen bereid zijn concessies te doen bij hun zoektocht naar werk.

 Sociale netwerken in opkomst 

Sociale media – zoals Hyves, Twitter, Facebook en LinkedIn – worden steeds belangrijker bij het zoeken naar werk. Met name jongeren (92 procent van de respondenten) en mensen tussen 30 en 39 jaar (88 procent) zijn actief binnen sociale netwerken. Hoewel 83 procent erkent dat zij deze netwerken (nog) niet hebben ingezet om een (nieuwe) baan te vinden, geeft ruim de helft aan dat zij dit wél zouden doen als zij nu werk zouden zoeken.

 Andere branche of regio

Ruim vier op de tien Nederlanders is bereid om verder van huis te kijken als zij in de buurt geen baan kunnen vinden. Voor mannen (60 procent) geldt dat meer dan voor vrouwen (42 procent). Daarnaast is ruim driekwart van alle ondervraagden bereid om over de grenzen heen te kijken van de sector waarin zij werkzaam zijn of waren. Uit eerder onderzoek van UWV blijkt dat zij hiermee hun kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk vergroten. Zo vond bijna tweederde van de bij UWV ingeschreven werkzoekenden in 2010 een baan in een andere branche.

Ook tijdelijk werk is voor een meerderheid van de ondervraagden een optie om sneller een (nieuwe) baan te vinden. Bijna vier op de vijf personen overwegen – soms als overbrugging – uitzendwerk te gaan doen en op basis van een flexibel contract te werken als zij werkloos zijn.

281/365 - pop the bubbly. Niet wachten, maar meteen solliciteren

“Niet wachten, maar meteen solliciteren en iedereen laten weten dat je een baan zoekt”, zo luidt het credo van de UWV-campagne. Bijna zeven op de tien mensen herkent zich hierin. Zij schakelen familie, vrienden en bekenden in om (weer) aan het werk te komen. Daarnaast geeft 58 procent aan zijn zakelijke netwerk in te schakelen om het perspectief op een baan te vergroten. Terwijl ruim 66 procent vacatures in traditionele media – zoals kranten en huis-aan-huisbladen – raadpleegt, geldt voor ruim 8 op de 10 mensen dat zij vooral online vacaturebanken bezoeken. 69 procent bekijkt de vacatures op websites van bedrijven.

Tips en adviezen

In het onderzoek wordt de ondervraagden ook gevraagd om belangrijke tips te noemen die de kans op het vinden van een baan vergroten. Veelgenoemde adviezen zijn ‘breng iedereen op de hoogte dat je werk zoekt’ en ‘schakel je sociale en zakelijke netwerk in’. Andere tips zijn ‘denk aan omscholing’, ‘volg een sollicitatietraining’ of ‘ga zelf bij werkgevers langs’. Maar ook ‘houd aansluiting met de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk te doen of een eigen bedrijf te starten’.

Bron: ANP

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>